NASA odkryło życie na "czerwonej planecie" w 1976 roku?

0
1478
views

Życie pozaziemskie ekscytuje ludzi od dawna. Niektórzy poszukują zielonych istot, które za pomocą zaawansowanej techniki przemierzają w dalekie przestrzenie kosmiczne. Inni natomiast mają bardziej racjonalne podejście, szukając na innych planetach form życia mikrobowego.

Okazuje się, że być może już w 1976 roku odnaleziono takie formy na Marsie. W 1976 na Marsa wyruszyły sondy Viking. Od tamtego czasu NASA wysłała w podróż na czerwoną planetę więcej ekspedycji, w celu zbadania powierzchni geologicznej, i ewentualne odnalezienie jakichś form życia. Jednak dowody na istnienie życia mikrobowego na Marsie mogą się znajdować w danych zebranych podczas misji Viking.

Ponowna analiza danych zebranych przez sondy Viking 1 i Viking 2 sugeruje, że misje zakończyły się sukcesem… W 1976 przeprowadzono trzy eksperymenty.

Przeprowadzona właśnie analiza skupiła się na jednej z nich – LR (Labeled Release experiment). Za pomocą tego urządzenia badano próbki marsjańskiej ziemi, dodając do niej kropelki wody bogate w substancje odżywcze oraz radioaktywny węgiel. Jeśli ziemia zawiera mikroby, to zaszłaby wówczas reakcja metaboliczna z udziałem atomów węgla i środków odżywczych, w wyniku czego uwolniony zostałby metan lub radioaktywny dwutlenek węgla. Tak się właśnie wówczas stało, jednak inne eksperymenty nie potwierdziły tego odkrycia, więc naukowcy z NASA postanowili odrzucić te rezultaty jako anomalię.

Jednak obecnie naukowcy z Uniwersytety z Południowej Kalifornii (w tym neurobiolog pracujący dawniej dla NASA) oraz Uniwersytetu w Sienie mogą rzucić nowe światło na tamte badania. Wykorzystali w tym celu technikę nazywaną analizą skupień, która polega na grupowaniu podobnie wyglądających zestawów danych, aby sprawdzić, co w wyniku tego otrzymamy. Wyniki otrzymane za pomocą sond Viking naukowcy porównali z podobnymi eksperymentami przeprowadzonymi przy wykorzystaniu ziemi z naszej planety. W wyniku zastosowania analizy skupień dane z misji Viking zostały zaklasyfikowane do kategorii "biologicznej".

Nie jest to ostateczny dowód na to, że na Marsie istnieją mikroby. Jest to jedynie jakiś dowód na to, że eksperyment LR bardzo różni się od innych użytych. W tym momencie więc konieczne są dalsze badania w tym kierunku. Przeprowadzona analiza bardzo ułatwia naukowcom realizację kolejnych etapów badawczych.

maxmania.pl Dla www.Zd24.pl