Transport dziś i jutro, czyli o tym jak usprawnić ruch w dużych miastach

0
514
views

Bez spalin, korków i hałasu. Za to w samochodach na prąd z samoobsługowych wypożyczalni. O tym jaka będzie przyszłość transportu publicznego i prywatnego w Warszawie rozmawiali eksperci na konferencji „Miasto i Transport 2012”

700 tys. „pustych siedzeń”
Warszawa, Trasa Łazienkowska. Godzina 9 rano. Na 1421 samochodów prawie 76% to auta, w których jedzie tylko kierowca. Pojazdów z więcej niż trzema pasażerami jest 0,4%. Tzn., że na 1421 Fordów, Citroenów, Hond, Fiatów itd., co najmniej 4 osoby znajdują się w tylko sześciu samochodach. Do Warszawy w ciągu każdej doby wjeżdża około 270 tys. aut. Daje to 700 tys. „pustych siedzeń”, które mogłyby być przynajmniej w części zajęte.
Nie ma wątpliwości, że nasilenie ruchu drogowego będzie stale rosnąć. Dlatego na konferencji „Miasto i Transport 2012” przedstawiano wiele rozwiązań, które mają usprawnić ruch drogowy.

Bez korków, bez problemów z parkowaniem, za to na prąd
Do czytnika przykładamy kartę, podobną do tej kredytowej. Chwilę później odłączamy mały, elektryczny samochód od kabla zasilającego i możemy ruszać w drogę. Na dotykowym ekranie pokładowego komputera rezerwujemy miejsce parkingowe. Na przykład w centrum. Kiedy dojeżdżamy do celu bez problemu parkujemy nasze wypożyczone auto. Gdy nie jest nam już potrzebne zostawiamy je w najbliższej stacji. Nie ma z tym problemu, w końcu takich stacji jest w mieście ponad tysiąc. Tak wg specjalistów będzie wyglądać przyszłość transportu w Warszawie w ciągu najbliższych lat. Brzmi zbyt futurystycznie? Nie dla przeciętnego Paryżanina. Tam taki system działa już od 2011 roku. I sprawdza się bardzo dobrze.
W skrócie – samochody wypożyczane tak, jak teraz wypożyczane są rowery. To tylko jeden z wielu pomysłów zaprezentowanych na konferencji . Kolejnym jest powstawanie nowych parkingów typu „Parkuj i Jedź”. W Warszawie jest ich na razie 13, docelowo ma być 40.
Jednak ważniejszym tematem jest bez wątpienia to, czym auta będziemy zasilać. Uczestnicy konferencji podkreślali zgodnie, że przyszłością będą auta o napędzie elektrycznym. W ciągu kilku lat akumulatory do takich aut będą coraz pojemniejsze i tańsze, co przełoży się na niższą cenę elektrycznego pojazdu i większy zasięg na jednym naładowaniu baterii.

Konkurs „Miasto i Transport 2012”
W pięciu kategoriach nominowane były firmy i osoby wprowadzające innowacje i nietuzinkowe rozwiązania w warszawskim transporcie. I tak laureatami zostały m.in. Tramwaje Warszawskie za nową linię tramwajowo – autobusową na trasie WZ czy stowarzyszenie SISKOM za wkład w edukację komunikacyjną przez prowadzenie strony internetowej o tematyce transportowej.

Sebastian Klauziński