Natural media w IKEA

0
921
views

Po raz pierwszy w Polsce: kampania na ekologicznie i sympatycznie Głośniej, więcej, ostrzej! Czy reklama zawsze musi być „taka”? IKEA Targówek przekonuje, że nie i rozpoczyna naturalną kampanię reklamową.

Będą gigantyczne meble z trawy, „rosnące” billboardy, akcja czyszczenia ulic i kiełkujące ulotki. To wszystko ekologicznie i sympatycznie. Kampania w oparciu o natural media rozpocznie się 1 sierpnia w Warszawie, by zachęcić mieszkańców do odwiedzenia odświeżonego sklepu IKEA Targówek. To pierwsza w Polsce – na taką skalę – akcja z użyciem naturalnych nośników.

Delikatna, naturalna, piękna – pomyśli każdy kto po raz pierwszy zobaczy nową kampanię reklamową IKEA „Przyszło świeże”. IKEA Targówek zdecydowała się na niecodzienne połączenie tematyki reklamowej i ekologicznej. „Efektywna reklama ma nie tylko przekonywać do produktu, ale i kształtować właściwe postawy u odbiorców” – mówi Kamila Popławska z IKEA Targówek.

W najbliższych dniach w Warszawie będzie można zobaczyć zaskakujące, bo ekologiczne formy reklamowe: gigantyczne meble wykonane ze świeżej trawy, hasła reklamowe wyczyszczone na chodnikach, billboardy porośnięte kwiatami, ulotki usiane dziką roślinnością, czy zaskakujący „zielony”  samochód. Przez cały czas trwania akcji nośniki znajdować się będą pod stałą opieką ogrodnika, a po jej zakończeniu rośliny na powrót trafią do naturalnej gleby. Kampanię przygotowała i zrealizuje agencja marketingowa Mrufka.

Relaks na trawie – meble w skali 2:1


„Nie siadać, nie wchodzić, nie deptać” – krzyczą tabliczki w wielu parkach. Dla wszystkich tych, którzy będą mieli ochotę odpocząć na trawie IKEA przygotowała specjalną niespodziankę. Sofy KLIPPAN, które staną w kilku punktach Warszawy wykonane będą ze świeżej trawy w skali 2:1. Będzie można je nie tylko zobaczyć, ale i na nich odpocząć. Te wyjątkowe meble stać będą w warszawskim ZOO, nadwiślańskim Mieście Cypel oraz w okolicy sklepu IKEA Targówek. To pierwsza akcja produktowa w Polsce z wykorzystaniem „zielonej” architektury użytkowej. „Jesteśmy pewni, że te niecodzienne okazy zostaną zauważone przez mieszkańców stolicy. Co ważne będą to nie tylko eksponaty, a żywa ich prezentacja. Żywa nie tylko dlatego, że porośnięta trawą, ale przede wszystkim dlatego, że będzie można na niej usiąść.” – przekonuje Kamila Popławska.

Czysto, czyściej – clean ads na chodnikach


Zaledwie 8 litrów czystej wody potrzeba by przywrócić czystość chodnikowi. Te iście miejskie szlaki – na co dzień mniej lub bardziej sprzątane –  staną się areną ekologicznych działań IKEA. W ponad stu warszawskich lokalizacjach utworzone zostaną tzw. clean ads –  „wyczyszczone” komunikaty reklamowe. Hasła informować będą

o trwającej akcji „Przyszło świeże”, a wykonane zostaną kilkoma ruchami szczotki i wodą. Trwałość? 4 tygodnie. Efekt? Zaskakujący, a przede wszystkim ekologiczny! Zastosowana forma reklamy znajduje się w obszarze sztuki ulicznej i jest coraz bardziej popularna w Wielkiej Brytanii, Holandii i Australii. Tam stanowi alternatywny nurt marketingu, ukierunkowany na promowanie postaw świadomych ekologicznie. W Polsce po raz pierwszy na taką skalę zastosowany zostanie przez IKEA. Napisy pojawią się na warszawskich chodnikach już 1 sierpnia.

Płuca miasta – bujna zieleń na billboardach

Pewien XIX-wieczny urbanista stworzył teorię budowy miast, w której każdy mieszkaniec powinien mieć 235 m2 zielonej przestrzeni. Od tamtej pory minęło niemal sto lat, a „płuca” miast coraz częściej kurczą się zamiast rozrastać. Jednym ze sposobów zwrócenia uwagi na ten problem staną się zielone billboardy IKEA, które zobaczyć będzie można w Warszawie, po prawej stronie Wisły.  Oleandry, palmy i bluszcz piąć się będą po warszawskich billboardach stanowiąc uzupełnienie przekazów reklamowych. „Lejąca” się zieleń i kwiaty mają być zachętą do tworzenia zielonej przestrzeni miejskiej i momentem wytchnienia dla zabieganych mieszkańców stolicy. „Chcemy także by plakaty, które ozdobią warszawskie ulice były dawką świeżości podczas sierpniowych upałów w mieście” – dodaje przedstawicielka IKEA.

Ulotka w doniczce – dzikie kwiaty na papierze


Przez dwa tygodnie sierpnia odwiedzający Multikino na warszawskim Targówku będą mogli zaangażować się w akcję „odświeżania”. Podczas seansów rozdawane będą roślinne wkładki IKEA. „Jest to specjalnie przygotowany papier utkany nasionami dzikich kwiatów.” – mówi Kamila Popławska. Każdy, kto dostanie tę ulotkę będzie mógł w prosty sposób zasadzić „ją” we własnym domu. „Wystarczy namoczyć, zasypać ziemią, podlać i zostawić na kilka dni. W ten prosty sposób uzyskać można dziki kwiat na swoim parapecie” – instruuje ogrodnik z IKEA.

Ekologiczna karoseria – IKEA orzeźwia Warszawę
Przez cały czas trwania akcji „Przyszło świeże” po Warszawie jeździć będzie „zielony” samochód. Przedstawiciele IKEA rozdadzą bezpłatnie orzeźwiającą lemoniadę. Samochód IKEA rozpoznać będzie można po wyjątkowej karoserii: w całości wykonanej ze świeżej trawy! Lemoniady posmakować będzie można przez cały sierpień w okolicy IKEA Targówek i w centrum miasta.

„Naturalne” media – wyższy poziom świadomości


Ekologiczne pochodzenie produktu stanowi o jego wartości. „To jak i za pomocą czego się o nim mówi także nie powinno szkodzić środowisku. Dlatego zdecydowaliśmy się na ekologiczną reklamę, z użyciem nośników, które minimalizują wpływ na środowisko.” – mówi Kamila Popławska z IKEA Targówek. Natural media to nowoczesne kanały reklamowe, które mają na celu informowanie o produktach i alternatywne kształtowanie świadomości ekologicznej odbiorców. W Polsce do tej pory niemal niewykorzystane, po kampanii IKEA z pewnością zostaną zauważone. „Nawet jeżeli akcja, którą zaplanowaliśmy – w wymiarze lokalnym – nie wpłynie znacznie na poprawę środowiska, to może choć zainicjuje nowy trend na polskim rynku. Naturalne nośniki reklamowe stać się mogą nie tylko elementem skutecznej reklamy, ale także elementem budowania społecznej odpowiedzialności” – dodaje Kamila Popławska.

Więcej informacji na temat akcji udziela:

Kamila Popławska
Local Marketing Manager IKEA Targówek;
tel:+48 22 334 44 41;
kamila.poplawska@ikea.com

Przyszło świeże – IKEA Targówek w nowej odsłonie

Inspiracja to myśl przewodnia zmian, które zobaczyć można w odświeżonym sklepie IKEA Targówek. Dzięki metamorfozom jakie zaszły na parterze sklepu, dzisiejsza IKEA to nie tylko sklep z artykułami wyposażenia domu, ale przede wszystkim niekończące się pomysły na łatwą i tanią metamorfozę wnętrz. Odwiedzając wybrany dział, zobaczyć można skompletowane „od a do z” produkty, tworzące stylowe aranżacje. W nowej przestrzeni produkty są zgrupowane zgodnie z wybraną tematyką, np. porą roku, sezonem czy kolorem, a nie tylko obszarem domu, którego dotyczą. „Zamysł był prosty: nie każdy ma czas i umiejętność tworzenia pięknych i funkcjonalnych wnętrz. Tematyczne wyspy produktów mają w tym pomóc” – mówi Kamila Popławska.

To pierwsza tak duża przebudowa sklepu IKEA Targówek po 11 latach jego funkcjonowania. Zmiany dotyczą głównie parteru sklepu, czyli Hali Targowej, ale nie tylko. Powstało nowe, prawie dwa razy większe wejście z drzwiami obrotowymi, a toalety zostały relokowana i powiększone. Przeniesiono także wyjście ze sklepu. Zmianom uległ także sklepik szwedzki, biuro obsługi klienta, restauracja (jeszcze w trakcie prac), kącik sprzedaży okazyjnej oraz strefa niedostępna dla klientów: rampa rozładunkowa, strefa segregacji odpadów, biura i sale konferencyjne. Zmiany, które zaszły w Targówku już dziś zauważone zostały przez mieszkańców stolicy. W sierpniu zobaczyć je będzie można w pełni, o czym informować będzie pierwsza w Polsce – tak ekologiczna –  kampania reklamowa „Przyszło świeże”.

Ekologiczna ofensywa IKEA

Blisko 80% konsumentów wybiera produkt wytworzony w przyjazny dla środowiska sposób. Badania dowodzą, że poziom wiedzy ekologicznej Polaków jest często wyższy niż w innych krajach świata (np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA)1. Ekologiczny trend dotyka więc każdej branży, dziś nie wystarczy wiedzieć –  trzeba także działać.

Jednym z najaktywniejszych społecznie przedsiębiorstw w Polsce jest IKEA, której aktywność ekologiczna doceniana jest zarówno wśród klientów jak i w środowisku biznesowym. Firma reprezentuje Polskę na międzynarodowym konkursie: European Business Awards 2012/2012, w kategorii Zrównoważony Rozwój. Podobnie na gruncie lokalnym, warszawski sklep IKEA Targówek został uznany za Mecenasa Kultury Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy za działania na rzecz społeczności lokalnej, w tym za współorganizację takich wydarzeń jak Odzyskiwanie Targówek Fabryczny, ReFun czy ReBlok.  Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju dotyczą nie tylko promowania ekologicznego stylu życia wśród Klientów, ale i prowadzenia codziennej działalności handlowej IKEA z uwzględnieniem  oszczędzania energii, zasobów naturalnych i segregacji odpadów.

W sklepach IKEA wprowadza się wiele innowacyjnych rozwiązań pro środowiskowych. Są to m.in. panele słoneczne umożliwiające wykorzystanie światła słonecznego do oświetlenia wnętrza obiektu oraz system sterowania oświetleniem BMS, który dostosowuje natężenie wykorzystywanego światła do różnych potrzeb obiektu.
Wdrażane są również takie rozwiązania jak system magazynowania chłodu w basenach wody przeciwpożarowej, który pozwala na wykorzystywanie zgromadzonych nadwyżek jako dodatkowego źródła chłodzenia w dzień. Ciepło emitowane z samego budynku, np. z rejonu restauracji, wykorzystywane jest do wstępnego podgrzania powietrza.

W sklepach IKEA w Polsce, W proces segregacji odpadów IKEA włączeni są nie tylko pracownicy, ale również klienci sklepu, którzy korzystają ze specjalnie oznaczonych pojemników. „Centrum segregacji odpadów” w większości sklepów IKEA, wyposażone jest w belownice czy prasokontenery, pozwalające na poprawne „przygotowanie do recyklingu” ok. 90 proc. wszystkich generowanych w sklepach IKEA odpadów.

„Rozwój zrównoważony to dla IKEA jedna z podstaw działalności biznesowej, nie tylko w tworzeniu oferty produktowej dla klientów, ale we wszystkich wewnętrznych operacjach i relacjach z partnerami zewnętrznymi. To praca pełna wyzwań i trudna z powodu złożoności tematu, ale też dająca wymierne, pozytywne rezultaty.” – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail w Polsce.

Więcej informacji na temat akcji udziela:

Kamila Popławska
Local Marketing Manager IKEA Targówek;
tel:+48 22 334 44 41;
kamila.poplawska@ikea.com