Zmiany w zwyczajach zakupowych młodych Polek

0
661
views

Wraz ze zmianami społecznymi i kulturowymi zmienia się pozycja kobiety – w społeczeństwie i w rodzinie. Polki przejmują typowo męskie role – coraz częściej to one są żywicielkami rodziny, podejmują najważniejsze decyzje. Zmieniają się także zwyczaje Polek w zakresie robienia zakupów.

Młodzi lubią nowe technologie

Młodzi Polacy, zarówno kobiety jak i mężczyźni, łatwo przyswajają sobie nowe technologie. Coraz chętniej robią zakupy w Internecie, nie przerażają ich nowe metody płatności i pozyskiwania pieniędzy – szybkie pożyczki, raty online, pożyczka sms czy płacenie za zakupy przy pomocy telefonu komórkowego. Chętnie korzystają z aplikacji mobilnych i błyskawicznych płatności. O ile ludzie starsi z trudnością zmieniają swoje przyzwyczajenia, młodzi nie mają z tym problemu. Cenią swój czas, wygodę i pieniądze.

Kobiety przejmują męskie role

Zmiany w zakresie zachowań zakupowych dotyczą obu płci – kobiety coraz częściej robią zakupy w branżach dotychczas uważanych za typowo męskie – w zakresie motoryzacji, elektroniki, finansów i nieruchomości. Mężczyźni natomiast coraz lepiej radzą sobie w tzw. kobiecych dziedzinach, jak kosmetyki, moda, kulinaria czy produkty dla dzieci.

Wzrasta również liczba kobiet, które samotnie wychowują dzieci, oraz takich, które są jedynymi żywicielkami rodziny bądź zarabiają więcej od swoich partnerów. Dane GUS wskazują, że w Polsce jest ok. 4,5 miliona kobiet odgrywających w rodzinie czołową rolę. Według raportu „Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach” typowa, młoda konsumentka to osoba dobrze wykształcona, zarabiająca coraz więcej i przejmująca ster w rodzinie. To właśnie kobieta podejmuje w gospodarstwie domowym ważniejsze decyzje związane z wydatkami.

Kobieta – siła napędowa gospodarki

Najwięcej zakupów dokonują kobiety między 24. a 34. oraz po 55. roku życia. Młode panie mają czas i możliwości, aby realizować swoje ambicje i pragnienia – ich zarobki są satysfakcjonujące, a ciągła edukacja zwiększa ich siłę zakupową na przyszłość. Współcześnie pierwsze dziecko rodzimy między 27. a 29. rokiem życia. Do tego momentu wszelkie dostępne środki kobieta może przeznaczyć na własne potrzeby i rozwój. Natomiast kobiety po 55. roku życia mają już za sobą wychowanie dzieci, w związku z czym również mogą skupić się na sobie. To kobiety są siłą napędową gospodarki. Zarówno producenci, jak i reklamodawcy powinni wziąć to pod uwagę, rezygnując ze stereotypowego postrzegania kobiet i mężczyzn.