Zielony Dziennik

Rodzice również stawiają na ekologię w modzie

Moda na ekologię dotarła również do świata dzieci, który staje się przedłużeniem stylu życia dorosłych. Kiedy konsument w krajach Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych zaczyna prowadzić ekologiczny styl życia, a przy okazji zostaje rodzicem, wizja eko rodziny jest całkiem realna.

W Polsce już nie będzie tak łatwo, szczególnie jeśli szukamy łatwego dostępu do ekologicznych produktów dla najmłodszych.

Rodzice również stawiają na ekologię

Moda na ekologiczne wychowanie dzieci rozpoczęła się w Polsce od powrotu do wielorazowych pieluch, które w niczym nie przypominają tradycyjnej tetry. Pieluszka wielorazowa, uszyta z bawełny organicznej lub włóka bambusowego, na kształt tradycyjnych pampersów, z dodatkowymi wkładami oraz akcesoriami, staje się powoli synonimem wyzwolonego, współczesnego macierzyństwa, w którym troska o dziecko jest równie ważna co natura i świadoma konsumpcja. Innym symptomem ekologicznego rodzicielstwa jest rezygnacja z wózka na rzecz chusty, która manifestuje bliskość rodzica z dzieckiem, a która jeszcze kilkadziesiąt lat temu sugerowała biedę. Obecne decyzje konsumenckie, które wcześniej mogły być tłumaczone ubóstwem, dzisiaj są oznaką przynależności do ekologicznej elity, w której to, co się kupuje, jest dookreśleniem swojego stylu życia. A że dziecko staje się powoli luksusem, i jego świata nie ominęła ekologia.

ethan plaszcz aravore

Ekologiczne produkty dla dzieci są produkowane bez patrzenia na oszczędności. Za luksus posiadania produktu, który jest bezpieczny dla natury i przyjazny dla dziecka, zapłaci ten konsument, który chce mieć jakość bez kompromisów. Jak pokazują trendy na Zachodzie, takich konsumentów przybywa z każdym rokiem, również w Polsce. Na razie największą popularnością w Polsce cieszą się wielorazowe pieluchy, kosmetyki ekologiczne oraz chusty. Czy rynek jest jednak przygotowany na moment, kiedy mały ekolog wyrośnie z organicznych pieluch?

Pierwszą firmą w Polsce, która dostrzegła zapotrzebowanie konsumentów na luksusowe, ekologiczne produkty dla dzieci, jest ekoMaluch. Magdalena Kalinowska, właściciel firmy, obserwując w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii dynamiczny wzrost zainteresowania ekskluzywnymi, ekologicznymi produktami dla dzieci, postanowiła wyjść z podobną ofertą do polskich rodziców. Jak mówi Magdalena Kalinowska:

– Trudno nie zauważyć coraz wyższych wymagań rodziców w Polsce, którzy pragną zapewnić swojemu dziecku nie tylko najlepsze warunki do rozwoju, ale również chcą, aby ich pociecha stała się przedłużeniem ich życiowych postaw. Z drugiej strony widać zmianę w postrzeganiu rodzicielstwa. Jeszcze kilka lat temu posiadanie dziecka kojarzyło się przede wszystkim z obowiązkami i ograniczeniem swoich własnych potrzeb. Dzisiaj posiadanie dziecka nie zmienia stylu życia rodziców, a wzbogaca je o nowe elementy, które mogą zaspokajać potrzebę rozwoju rodziców. W tym wypadku ? ekologicznego stylu życia.

Ekologiczny styl życia jest najmocniej widoczny w lodówce oraz garderobie rodziców. Zdrowa żywność oraz moda ekologiczna pozwalają żyć nie tylko ekologicznie, ale przede wszystkim zdrowo i w dobrym stylu. Ekologia jest postrzegana przez dzisiejszych konsumentów jako trend, który staje się wyrazem ich osobowości. Konsekwencja w kreowaniu swojego stylu na zielono przez dorosłych z czasem przeniosła się dzieci, począwszy do wielorazowych pieluszek.

– Należy pamiętać, że za stosowaniem pieluszek wielorazowych nie stoi moda, gdyż trudno o przyjemność w praniu brudnych pieluch, a prawdziwe, proekologiczne postawy rodziców, czyli potrzeba redukcji odpadów, jakie generują jednorazowe pampersy, oraz stosowanie naturalnych produktów. Rodzice kierują się przede wszystkich dobrem dziecka, a ekologiczne produkty przynoszą więcej pożytku niż ich konwencjonalne odpowiedniki, są zdrowsze i bezpieczniejsze dla szybko dorastających pociech. ? podkreśla Magdalena Kalinowska.

Moda ekologiczna dla dzieci dostarcza już więcej przyjemności niż stosowanie jednorazowych pieluszek. Trudno jednak posądzać rodziców wyłącznie o próżność i podążanie za zielonym trendem w modzie, za którym ciągną swoje dzieci.

– Kupując odzież ekologiczną dla dziecka, rodzic ma pewność, że ubranie zostało uszyte z bezpiecznych, naturalnych materiałów, często certyfikowanych, jego jakość wykonania jest o wiele lepsza, a podczas procesu produkcji nie były wyzyskiwane ani dzieci, ani dorośli. Moda ekologiczna to nie tylko produkt, ale przede wszystkim jego wartość dodana, czyli idea życia w zgodzie z naturą oraz poszanowanie człowieka. ? wylicza Magdalena Kalinowska. Po czym dodaje: Konsument coraz rzadziej kupuje tylko po to, aby posiadać. Jeśli ma posiadać, to produkt o dobrej jakości. Dlatego odzież ekologiczna jest równocześnie kupowana przez osoby, które szukają ekskluzywnych produktów, a niekoniecznie żyją w pełnej zgodzie z naturą. A jeśli mają dzieci, wybór ubrań często zahacza o półkę ekologiczną. Najbardziej atrakcyjne marki odzieży ekologicznej przemawiają do konsumentów przede wszystkim wysoką jakością i atrakcyjnym wzornictwem. Użycie ekologicznych materiałów daje również przewagę nad konkurencją, aczkolwiek często nie jest to głównym atrybutem tych marek.

Rodzice w Polsce mogą mieć problem z zakupem ekologicznych ubrań dla swojego dziecka. Popularne marki odzieżowe oferują okazjonalnie ubrania dziecięce, szyte z organicznej bawełny. Trudno jednak uznać te marki jako całkowicie ekologiczne, a raczej czerpiące z bieżących trendów. ekoMaluch postanowił skorzystać z okazji i wyspecjalizował się w dystrybucji odzieży ekologicznej dla dzieci, dając rodzicom możliwość ubrania swoich pociech od momentu ich narodzin po okres wczesnej młodości w ubrania etyczne i bliskie naturze. Firma postanowiła nawiązać współpracę m.in. z Natural Colour Cotton. Jest to jedna z pierwszych firm na świecie, która postanowiła zainwestować w ekologiczne plantacje naturalnie kolorowej bawełny. Szyje z niej ubrania dziecięce, dla dorosłych, oraz pościel. ekoMaluch sprowadził do Polski pierwsze produkty Natural Colour Cotton: naturalnie kolorowe body dziecięce oraz zestaw upominkowy z okazji narodzin dziecka. Na wiosnę 2010 roku na rynek wejdzie cała kolekcja ubrań oraz akcesoriów dla dzieci, których kolor pochodzi z natury. Jak produkty odbierają klienci?

? Naturalnie kolorowa bawełna jest na świecie nowością, nie wspominając o Polsce. Na razie sondujemy rynek. Staramy się zainteresować konsumentów samym tematem naturalnie kolorowej bawełny oraz korzyściami, zanim wejdzie cała kolekcja. Najwyższy czas, aby rodzic zwracał uwagę na sposób farbowania dziecięcego ubrania, który w niektórych przypadkach może podrażniać skórę. Naturalnie kolorowa bawełna jest o wiele bardziej miękka i delikatna niż jej konwencjonalny odpowiednik i nie ma w niej nic drażniącego.

ekoMaluch jest również dystrybutorem AraVore Babies, ekskluzywnej, ekologicznej marki odzieżowej, skierowanej do zamożnych klientów. Ubrania są szyte ręcznie, z bawełny organicznej i wełny merino, w manufakturze w Paragwaju, która jest prowadzona zgodnie z zasadami Fair Trade. Wizja dziecięcej mody w klasycznym, nieco brytyjskim stylu, z elementami rustykalnymi, spodoba się rodzicom, którzy cenią dyskretną elegancję i subtelne nawiązania do tradycji. Ubrania i dodatki AraVore Babies powstają w limitowanych egzemplarzach ? niektóre są dostępne w Polsce w zaledwie kilku sztukach.

Dla rodziców szukających alternatywy dla sieciowych, odzieżowych marek, czyli współczesnego kroju i żywych kolorów, ekoMaluch już wkrótce zaproponuje markę Kite Kids, która będzie bardziej przystępna cenowo. Dla wszystkich marek firma szuka partnerów handlowych, którzy są zainteresowani poszerzeniem swojej oferty o półkę z luksusową modą ekologiczną dla najmłodszych.

kitekids

Firmie, pomimo krótkiego stażu na rynku, udało się nawiązać współpracę z właścicielami cenionych na świecie ekologicznych marek dziecięcych. ekoMaluch ma przed sobą trudne zadanie. Jeśli chodzi o modę ekologiczną dla małych i starszych dzieci w Polsce, oferta firmy jest jedyna tego rodzaju. Polski rynek ekskluzywnych produktów dziecięcych, a co dopiero ekologicznych, dopiero się rozwija, a sektor mody ekologicznej dla najmłodszych jest w ogólne niezagospodarowany. Ale w tej właśnie sytuacji szansę dla firmy widzi Magdalena Kalinowska:

– Dzieci konsumentów, którzy cenią zdrowy styl życia oraz dobrą jakość produktów, zaczynają wyrastać z ekologicznych pieluch. Kolejnym krokiem będzie sięgnięcie po ekologiczne produkty dla dorastających dzieci oraz ich edukacja ekologiczna. Jeśli rodzice od najmłodszych lat będą uczyć dzieci szacunku do natury, wyrośnie pokolenie konsumentów, które ekologiczny styl życia wyssało z mlekiem matki. Rynek powinien być na nich gotowy.

Patrząc na popularność ekologii na Zachodzie wizja Magdaleny Kalinowskiej jest całkiem prawdopodobna. Ekologia jest trendem, który wnika w każda sferę życia i jest na tyle atrakcyjny, że trudno wieszczyć jego rychły koniec.

Dla ZielonyDziennik.pl

Magdalena E. Sala

O autorze:

Magdalena E. Sala jest właścicielem agencji public relations Liberate Media. Agencja specjalizuje się w green public relations – promocji firm z wykorzystaniem aspektów ekologicznych oraz zrównoważonego rozwoju.