Zielony Dziennik

Pozycjonowanie w małej firmie – samemu czy z ekspertem?

Jeśli sprzedaż usług internetowych porównać do sprzedaży domu, to pozycjonowanie byłoby zgłoszeniem oferty do wyspecjalizowanego pośrednika.

Wystawca wie, że dom jest na sprzedaż, jednak sedno skuteczności tkwi w tym, by poinformować o tym fakcie każdego, potencjalnie zainteresowanego kupca.

Od strony technicznej pozycjonowanie to takie skonstruowanie strony www by odpowiednie frazy i słowa kluczowe powodowały znalezienie jej na jednym z pierwszych miejsc w wyszukiwarkach internetowych. Według rankingu prowadzonego przez niezależną firmę badawczą Gemius, najpopularniejszą z wyszukiwarek jest Google, przez którą – dla przykładu – w pierwszym tygodniu marca br. przewinęło się 94,18% wygenerowanych w całej sieci zapytań. Kolejne miejsca zajęły Onet z wynikiem 1,52% oraz Bing (1,44%). – Naszym zadaniem jest zapewnienie klientowi wysokiej pozycji we wszystkich wyszukiwarkach, które dostępne są sieci. Największy wysiłek skupiamy jednocześnie na Google, ponieważ jest to najpopularniejsze tego typu narzędzie używane na co dzień przez Internatów, co potwierdza m.in. ranking prowadzony przez Gemius – tłumaczy Daniel Gałecki, specjalista od pozycjonowania z Ogicom, firmy specjalizującej się w rozwiązaniach internetowych dla biznesu.

Trójkąt Google

Według badań przeprowadzonych skomplikowanymi narzędziami śledzącymi ruch gałki ocznej, w wyszukiwarce Google wzrok jej użytkownika wędruje najchętniej do lewego górnego rogu ekranu (tzw. Trójkąt Google). Wynika to z tego, że najatrakcyjniejsze są pierwsze trzy miejsca na liście, które zauważane są przez 100% użytkowników.

Obecnie osoby zajmujące się profesjonalnym pozycjonowaniem mówią krótko: najważniejsza jest treść. Innymi słowy, by znaleźć się na wysokim miejscu listy Google trzeba przygotować materiał wartościowy merytorycznie. Dobrze wypozycjonowana witryna pojawia się w wyszukiwarce na pierwszych miejscach nie dlatego, że jej właściciel za nie zapłacił, ale dlatego, że pasuje do wpisanej frazy. Do wejścia na stronę należy więc zachęcać konkretną informacją, a nie reklamą, która zwykle wywołuje mieszane uczucia. – Doświadczenie pokazuje, że firmy chcące skutecznie promować swój wizerunek w sieci szukają pomocy fachowców. Klienci, którzy się do nas zgłaszają bardzo często wiedzą już czego chcą, jednak nie posiadają odpowiedniej wiedzy, aby samodzielnie podjąć się realizacji założonych celów. W tym momencie sprawdza się polityka naszej firmy zakładająca obecność doradców Ogicom w każdym z większych miast Polski – mówi Krzysztof Szyszka, prezes firmy Ogicom.

Słowa kluczem do sukcesu

Słowa kluczowe to odpowiednie zwroty umieszczane w tekstach na stronie, jak i w samej jej konstrukcji. Mają one opisywać tematykę witryny, a co za tym idzie pokazywać ją na wysokich miejscach w wyszukiwarkach. Tworząc słowa kluczowe należy wczuć się w rolę potencjalnego klienta i zastanowić się, jakimi frazami będzie się posługiwał. W opracowaniu listy słów kluczowych pomóc może narzędzie Google dostępne na stronie: http://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal.

Niemniej warto skorzystać z pomocy fachowców, którzy pozycjonowanie znają od przysłowiowej podszewki. Profesjonalna firma z zapleczem doradców, jak na przykład Ogicom nie tylko pomoże w wyborze sensownych słów kluczowych, ale przeprowadzi bezpłatny i niezobowiązujący audyt, który umożliwi ocenę jakości świadczonych przez nią usług, jeszcze przed podpisaniem umowy. Naprawdę nie warto bagatelizować tego elementu, ponieważ prawidłowy dobór słów kluczowych to główny czynnik determinujący biznesową skuteczność pozycjonowania.

Bądź gotów na gości

Skuteczne pozycjonowanie jest w stanie zwiększyć ruch na stronie nawet kilkunastokrotnie. Dlatego należy się upewnić, że serwer, na którym dana strona się znajduje sprosta temu wyzwaniu. Niewiele firm w Polsce potrafi dokładnie oszacować własne koszty ponoszone na zapewnienie obsługi i ciągłej pracy komputerów, sieci i serwerów. W tym miejscu warto poprosić o pomoc konsultanta, który ustali realne potrzeby związane z mocą serwera i zaproponuje optymalne rozwiązanie.

– Istotna dla klienta powinna być także serwerownia, z usług której korzysta dostawca rozwiązań internetowych. Z tego powodu od zeszłego roku współpracujemy z najnowocześniejszym tego typu obiektem w kraju, którego siedziba znajduje się w Poznaniu. Dla Ogicom to gwarancja wysokiej jakości świadczonych usług oraz zapewnienie klientom niezawodnej i nieprzerwanej pracy, niezwykle ważnej z punktu widzenia branży – tłumaczy Krzysztof Szyszka.

Samemu czy z profesjonalistą?

Każdy wie, że nieumiejętne pozycjonowanie nie przynosi efektów, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że może znacząco zaszkodzić przyszłości danej strony w Internecie. Pozycjonowanie stron na zasadzie wklejania jak największej liczby słów kluczowych niezgodnych z treścią witryny czy tworzenia katalogów z linkami, to najprostsze metody pozycjonowania. Ale jednocześnie błędne! Ich skuteczność może być widoczna już po kilku tygodniach, ale niestety zaraz potem algorytmy Google wyrzucają ją pierwszego miejsca na ostanie lub na zawsze usuwają z wyszukiwarki.

Negatywne konsekwencje mogą nas spotkać także za duplikowanie tych samych treści lub nieumiejętnie dokonane wpisy w katalogach branżowych. Zadanie jest tym trudniejsze, że Google co jakiś czas zmienia swoje zasady, których nie publikuje w formie pełni jawnej. Tutaj właśnie ujawnia się siła specjalistów, którzy nieustannie śledzą wszystkie najnowsze informacje na temat zasad funkcjonowania Google i odpowiednio modyfikują działania, aby chronić klienta przed choćby nieumyślnym wpadnięciem na „czarną listę”.

Szybko nie znaczy dobrze

Dobre pozycjonowanie nie może być przeprowadzone w tydzień. Proces ten wymaga czasu, systematyki i ściśle zaplanowanego działania. Należy więc wystrzegać się firm oferujących „góry złota” w kilka dni. Pozycjonowanie to coś więcej niż nazywanie stron i wpisywanie odpowiednich fraz. Pomyślmy o tym w taki sposób – każdy może napisać slogan reklamowy, ale nie każdy slogan pomoże sprzedać produkt. Dobre pozycjonowanie to proces wielomiesięczny, dlatego szukając firmy specjalizującej się w tym zakresie należy wybrać taką, która zapewni wsparcie indywidualnego doradcy – nie tylko na początku współpracy, ale przez cały czas trwania umowy.

Doradcy Ogicom proces pozycjonowania rozpoczynają od rozmowy z klientem, ustalenia jego potrzeb oraz doborze skutecznych fraz, po wpisaniu których serwis zajmie wysoką pozycję w Google. Następnie ma miejsce proces audytu, w którym badana jest aktualna strona, jej kod oraz pozycja w wyszukiwarce. Audyt uwzględnia wiele drobnych czynników, w wyniku których można oszacować, na ile trudne będzie wypozycjonowanie każdego słowa kluczowego. Na konkretne wyniki zwykle trzeba czekać od 2 do 6 miesięcy, jednak takie właśnie – ostrożne i rozciągnięte w czasie działania – pozwalają na skuteczne i trwałe wyniesienie strony do pierwszej dziesiątki wyników w Google.

Jak rozpoznać złą firmę?

Jeżeli coś ma być zrobione dobrze, należy za to zapłacić odpowiednią cenę. Zbyt niskie kwoty nie powinny zatem budzić radości, ale raczej podejrzenia i wątpliwości. Udany proces pozycjonowania wymaga czasu, a czas do pieniądz. Super szybki czas realizacji, dobre pozycjonowanie w 48 godzin? To mało realne. Ufać warto tym firmom, które udzielają pełnych informacji, odpowiadają na wszystkie pytania i oferują pomoc konsultanta. Dodatkowo, w profesjonalnej, wiarygodnej firmie wykonawca przedstawia raporty dokumentujące, na jakiej pozycji znalazła się dana fraza i jak ta pozycja zmieniła się w stosunku do okresu poprzedniego. Należy wystrzegać się firm, które nie dostarczają tego typu statystyk, ponieważ samodzielne sprawdzanie pozycji strony w Google to zajęcie bardzo uciążliwe.

Na podstawie raportów widać także, które słowa pozycjonują się łatwiej, a które trudniej. Krzysztof Szyszka dodaje: – Klient w danym okresie rozliczeniowym otrzymuje fakturę VAT tylko za te słowa kluczowe, które w tym okresie osiągnęły miejsca określone w umowie.

Podsumowanie

Dobre pozycjonowanie to jeden z trafniejszych sposobów na zapewnienie skutecznego rozwoju firmy. Nie jest koniecznością, ale dobrym wyborem dla każdego, który chce zaznaczyć swoją obecność w sieci i wyróżnić się na tle konkurencji. Specyfika tego procesu, ciągle zmieniające się uwarunkowania, znajomość najnowszych trendów w działaniu Google i kontrola nad całym procesem to działania czasochłonne i wymagające odpowiedniej wiedzy specjalistycznej. Właśnie dlatego czasem warto zaufać ekspertom z firm, które zajmują się tym zagadnieniem na dużą skalę, a w ofercie posiadają dodatkowe usługi uzupełniające. Nierzadko bowiem jest tak, że pozycjonowana strona wymaga przebudowy lub przejścia na inny poziom rozwiązań hostingowych, jak na przykład serwery dedykowane.

Należy pamiętać, że niewłaściwie prowadzone pozycjonowanie nie tylko nie przyniesie pozytywnych efektów, ale wręcz przeciwnie – może istotnie zaszkodzić obecności strony internetowej w wyszukiwarkach. Wydaje się, że to główny argument przemawiający za tym, że pewne działania warto jednak pozostawić w rękach specjalistów.