Zielony Dziennik

Pozycjonowanie

Do niedawna termin pozycjonowanie używany był głównie przez specjalistów od reklamy. Pozycjonowanie polegało na umiejscowieniu danego produktu na pewnej pozycji na rynku, czyli nadaniu mu poprzesz szereg działań (także poprzez ustalenie pewnej ceny) cech, które sytuowałby go na rynku w pewnym obszarze, dostosowanym do wybranej grupy klientów. Często słyszymy, że dany produkt jest pozycjonowany w grupie produktów luksusowych lub masowych. Obecnie termin pozycjonowanie coraz częściej używany jest przez specjalistów z branży marketingu reklamy internetowej o raz marketingu w Internecie. Pozycjonowanie w tym obszarze, czyli pozycjonowanie stron internetowych, polega na szeregu działaniach mających doprowadzić do wypromowania danej firmy czy marki w Internecie. Szczególnie chodzi tutaj o doprowadzenie do stanu, w którym dana firma będzie pojawiała się na jak najwyższej pozycji w odpowiedziach na zadane pytanie przeglądarce internetowej przez potencjalnego klienta. Pozycjonowanie nabrało dużej wagi z chwilą, gdy Internet stał się głównym źródłem informacji dla każdego z nas, niezależnie od wieku, płci czy miejsca zamieszkania. Obecnie podczas poszukiwania jakiejś informacji pierwsze kroki kierujemy do Internetu. Ostatnio doszedł do tego fakt, że wśród wyszukiwarek internetowych jedna z nich – Google – zyskała właściwie status monopolisty. Pozycjonowanie w głównej mierze polega na „przekonaniu” wyszukiwarki, że dana firma jest godna zaufania, szanowana przez klientów, ma najlepszy asortyment, jest często wybierana przez klientów, a przez to warta uwzględnienia jej na wysokiej pozycji w odpowiedziach na zadane słowa kluczowe używane przez klienta podczas poszukiwania w Internecie danego produktu. Jednym z kluczowych działań wchodzących w skład procesu pozycjonowania jest zdobywanie jak największej ilości odnośników do danej witryny, pośrednio chodzi również o to, aby strona firmy była często odwiedzana. Tutaj mamy do czynienia z wieloma działaniami takim jak reklamowanie firmy poprzez fora internetowe, blogi, portale społecznościowe czy branżowe katalogi firm i stron internetowych. Działania wchodzące w skład pozycjonowania muszą być prowadzone zgodnie z obowiązującym prawem, choć w tej dziedzinie uregulowania są jeszcze skąpe. Jeśli w przypadku szeroko używanego określenia „czarny PR” mamy do czynienia z pewną nieścisłością (każde działanie PR ma poprawiać relacje społeczne, czarne PR to nic innego jak kampania pomówień, kłamstw lub półprawd), to w przypadku pozycjonowania można mówić o pozycjonowaniu na pograniczu prawa. Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie to proces długofalowy (który nawet po odniesieniu sukcesu musi być kontynuowany dla podtrzymania tego sukcesu), dlatego „pójście na skróty” jaki czasem proponują nieprofesjonalne firmy, może się zemścić, a zamiast sukcesu będzie pełna klapa, polegająca na omijaniu danej firmy przez wyszukiwarkę. Michał Więcław www.tense.pl