Zielony Dziennik

Odpowiedzialny biznes w Polsce

Odpowiedzialny biznes w Polsce – dobre praktyki. Pod takim hasłem opublikowany został 9. raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Publikacja pokazuje, że coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw, również z małych miejscowości, angażuje się na rzecz poprawy stosunków w swoich firmach, stosując dobre praktyki.

Jakie to dobre praktyki brano pod uwagę? Wyjaśnia Mirella Panek-Owsiańska z Forum Odpowiedzialnego Biznesu:
– W tym roku 17 dobrych praktyk, w 5 grupach (biznes a miejsce pracy, biznes a rynek, biznes a społeczeństwo, biznes a środowisko naturalne oraz raportowanie i zarządzanie). To także tzw. praktyki zbiorowe, kiedy wiele firm np. pomagało powodzianom. Zebraliśmy też informacje o tych firmach. Raport to też wypowiedzi ekspertów. Artykuły eksperckie osób, które zajmują się CSR-em* w różnych sektorach – akademickim, wśród firm, w sektorze pozarządowym. Polscy i zagraniczni eksperci napisali nam, jaki to był rok według nich. Raport to także kalendarium – przegląd najważniejszych wydarzeń, konferencji, spotkań, szkoleń, kampanii społecznych i najciekawsze artykuły z prasy dotyczące właśnie społecznej odpowiedzialności biznesu, które ukazały się w 2010 r.

Dotychczas myślano, że działania na rzecz dobrych praktyk to domena tylko dużych firm. Raport pokazał, że jest zupełnie inaczej. Coraz więcej małych średnich przedsiębiorstw wprowadza dobre praktyki.
– Stosowanie dobrych praktyk przez firmę jest dziś szalenie ważne – podkreśla Hanna Szymkiewicz z Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych SĄ – ponieważ coraz więcej mówi się o tym, że należy skupiać się nie tylko na zyskach, ale i dawać coś w zamian, czyli mówimy tutaj o zrównoważonym rozwoju.
– Stosujemy dobre praktyki w zakresie organizowania konkursu na najlepsze prace dyplomowe, chcemy zachęcić studentów do tego, żeby wykonywali prace dyplomowe ambitne, które mają praktyczne zastosowanie – mówi Wojciech Kmiecik (Astor):

Odpowiedzialny biznes jest ważny dla wszystkich – stwierdza Mirella Panek-Owsiańska. – I dla firm, które w ten sposób chcą zarządzać swoimi przedsiębiorstwami, bo po prostu wtedy zarządzają lepiej; słuchają swoich pracowników, słuchają dostawców, słuchają klientów. Mogą myśleć o innowacjach. Ale odpowiedzialny biznes to przede wszystkim dobra rzecz dla nas, dla konsumentów, dla pracowników. Bo jeśli pracodawca jest odpowiedzialny, to my możemy mu ufać. Możemy kupować jego produkty, jego usługi. Możemy spokojnie pracować dla takiej firmy, bez obaw np. o to, że nie dostaniemy na czas wypłaty.

Publikacji raportu towarzyszyła debata na temat przyszłej roli biznesu w Polsce i Europie, a także ogłoszenie wyników konkursu dla dziennikarzy. Całość odbyła się w Teatrze Kamienica i nie był to zbieg okoliczności.

– Wszystko, o czym mówię, wiąże się z teatrem – mówi Emilian Kamiński, dyrektor Teatru Kamienica. – Bardzo się cieszę, że mówimy o odpowiedzialności biznesu, bo ja mówię w tym wypadku o odpowiedzialności kultury. To też jest biznes, Amerykanie nazywają to show biznes, i słusznie. Przecież ja żyję z biletów, a żyję też z dzisiejszego waszego spotkania, to jest też biznes, wszyscy tu jesteśmy ludźmi biznesu. Natomiast musimy mieć świadomość, co możemy, jakie są nasze możliwości, to jest bardzo ważne.

Raport można pobrać na stronie Forum Odpowiedzialnego Biznesu – www.odpowiedzialnybiznes.pl

*CSR – Corporate Social Responsibility = Społeczna Odpowiedzialność Biznesu

www.prasowe.com