Zielony Dziennik

Gdańsk: Efekty na budowie Południowej Obwodnicy

Prace z materiały budowlane przy strategicznych obiektach Południowej Obwodnicy Gdańska weszły już w decydującą fazę.Jednym z obiektów dla których spółka Mosty Gdańsk opracowuje projekt technologiczny, a przy których postępy są najbardziej zauważalne, jest wiadukt WD-1, zlokalizowany nad drogą S6.

Jest to obiekt łukowy, z betonowym pomostem, sprężony podłużnie i poprzecznie, rozpiętość teoretyczna mostu wynosi 84m. Aktualnie trwają też prace na etapie nasuwania pierwszego segmentu ustroju nośnego mostu M1 nad Motławą. Roboty przy prawie 300 metrowym moście typu extradosed oceniane są na ok. 50% zaawansowania.

Projekt technologiczny zaproponowany przez Mosty Gdańsk zakłada równoczesne wysuwanie elementów konstrukcji z dwóch równoległych stanowisk co przyspiesza prace wykonawcze mostu. Z chwilą zakończenia prac na Estakadzie E-1 stanie się ona najdłuższą estakadą w Polsce, o długości całkowitej wynoszącej 2750m. Projekt technologiczny zakłada cztery stanowiska, z których odbywa się nasuwanie. Wysuwane są segmenty o długości 22,5m oraz 54m. Cykl wykonania krótszego segmentu wynosi 6-7 dni, natomiast dłuższego 9-10 dni.

Wykonawca powoli przygotowuje się do prac wykończeniowych obiektu. Dotychczasowy progres prac można szacuje się nawet na 70%. Do budowy dróg, mostu i estakady firma Mosty Gdańsk Sp. z o.o., zaproponowała metodę drenażu pionowego pod konstrukcją drogi oraz metodę nasuwania podłużnego przęseł. – Żuławy to trudny teren, więc zastosowanie drenów pozwala na szybsze wzniesienie nasypów i w krótszym czasie wprowadzenie obciążeń budowli oraz większe pochylenia skarp niż w podłożu naturalnym – tłumaczy wiceprezes Mostów Gdańsk Sp. z o.o. Tomasz Michnowicz. Metoda nasuwania podłużnego, gdzie przęsła budowane są na jednym z przyczółków i przesuwane na swoje właściwe miejsce w konstrukcji, również jest najodpowiedniejsza dla tego terenu, bo zapobiega wstrzymaniu ruchu drogowego na Trakcie Św. Wojciecha i utrudnieniom na linii kolejowej – dodaje Michnowicz.

Estakada budowana nad linią kolejową w Żuławach Gdańskich połączy Autostradę A1 i Obwodnicę Trójmiejską z drogą krajową nr 7. Pobiegnie nad Traktem Św. Wojciecha, linią kolejową E65, terenem ochrony pośredniej i bezpośredniej ujęcia wody „Lipce” i linią kolejową 266. Stanowi ona integralny i strategiczny odcinek Południowej Obwodnicy Gdańska. Umożliwi ona pojazdom ominięcie centrum oraz nowych osiedli w południowej części miasta. Usprawni też komunikację pomiędzy Obwodnicą Trójmiasta i autostradą A1 a terenami portowymi. Cała Obwodnica będzie otwarta w pierwszej połowie 2012 roku. Renomowane biuro projektowe Mosty Gdańsk Sp. z o.o. ma swój udział przy budowie Południowej Obwodnicy Gdańska. Spółka jest podwykonawcą głównego Wykonawcy jakim jest Bilfinger Berger Budownictwo S.A. i opracowuje projekty technologiczne obiektów inżynierskich.

*** Mosty Gdańsk – spółka z polskim kapitałem i międzynarodowym doświadczeniem, która w istotny sposób przyczynia się do szybkiego rozwój mostownictwa w Polsce. Dotyczy to liczby budowanych obiektów, stosowania nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych, doskonalenia technologii wykonawczych oraz nadawania inwestycjom indywidualnych cech architektonicznych. Architekci i inżynierowie ogromny wysiłek wkładają bowiem w stworzenie budowli ciekawych, intrygujących nietypowymi rozwiązaniami i zadziwiających pięknem.

Doceniają to inwestorzy często wybierając stworzone przez projektantów spółki Mosty Gdańsk koncepcje budowli typu extradosed, które wyglądem przypominają kosztowne mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. Dźwigary główne w mostach extradosed są znacznie niższe niż w przypadku mostów belkowych, zaś ich pylony są mniejsze niż pylony klasycznych mostów podwieszanych. Spółka Mosty Gdańsk prowadzi działalność zgodnie z zasadami „Zrównoważonego Rozwoju” – konstrukcje inżynierskie projektowane są z dbałością o środowisko oraz oszczędność w gospodarce surowcami naturalnymi w całym cyklu budowlanym.  Projekty uwzględniają stworzenie pasów zieleni, przejść dla zwierząt, ponadto wpływają na usprawnienie systemu komunikacyjnego, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.

Mosty powstające na podstawie projektów spółki Mosty Gdańsk najczęściej wznoszone są w technologii nasuwania podłużnego. Przęsła budowane są na jednym z przyczółków mostu i stopniowo przesuwane na właściwe miejsce w konstrukcji. W porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami, nasuwanie podłużne umożliwia organizację mniejszego placu budowy, zmniejszenie liczby rusztowań i szalowań i zapewnia wygodniejszy dostęp do dostarczanych na plac budowy materiałów do stawiania przęseł.

Używany sprzęt pracuje przez cały czas w tym samym miejscu a efektywność pracy jest duża ze względu na powtarzalność cykli. Dodatkowo, elementy konstrukcji wytwarzane są na placu prefabrykackim i skutecznie chronione przed złymi warunkami atmosferycznymi, co zapewnia ich wysoką jakość. Otwarcie oddziału warszawskiego to kolejny krok w rozwoju firmy. Oprócz projektowania konstrukcji mostów, firma planuje projektowanie i realizacje inwestycji biurowych oraz przemysłowych.

Przy budowie będzie wykorzystywać technologie, szeroko stosowane w inwestycjach mostowych, np. poprzez użycie sprężonego betonu. Adam Nadolny – Prezes Spółki Mosty Gdańsk, ważniejsze projekty: Most Unii Europejskiej w Koninie jest jego autorskim projektem, estakady Węźle Czerniakowska i Węźle Marsa, na Trasie Siekierkowskiej w Warszawie; wiaduktów na Autostradzie A1, wiaduktu nad linią PKP w Legionowie, estakad na Obwodnicy Południowej Gdańska, estakad oraz mostu wantowego na Obwodnicy Wrocławia, mostów – nad Biebrzą na Obwodnicy Sztabina, przez Wisłę w Kwidzynie oraz most przez Wisłę pod Toruniem.

 

Więcej informacji: Dominika Parzuchowska E-mail: dominika.parzuchowska@mostygdansk.pl