Zielony Dziennik

Pociągi za ekranami akustycznymi

Wysokie na cztery i pół metra zielone ogrodzenie powstanie w centrum Warszawy. 

Ogrodzenie ma być alternatywą dla ponurych ścian wyciszających. Budowa zielonych ekranów rozpocznie się po 2014 r. pomiędzy stacją Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia.
– Po zmianach pociągi pojadą szybciej, z maksymalną prędkością 60 km/godz. Dzięki ekranom akustycznym obniży się poziom hałasu i wibracji. Odczują to mieszkańcy domów położonych obok linii – informuje Maciej Dutkiewicz z Polskich Linii Kolejowych.

Linia średnicowa osłonięta ekranami pojawi się m.in. za stacją Warszawa Zachodnia, przy przystanku Warszawa Ochota, od końca tunelu średnicowego do wiaduktu nad ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Drugi, 500-metrowy pas zasłonięty ekranami, powstanie od strony torów podmiejskich od wiaduktu nad ul. Kruczkowskiego do wiaduktu nad ul. Wybrzeże Kościuszkowskie.

Ekrany będą wysokie na cztery i pół metra, zostaną zrobione z paneli aluminium i pomalowane na zielono. Projekt budowlany firmy Poyry zakłada zielony kolor ekranów „w celu dopasowania do sąsiedniej architektury”. Miłośników architektury z M20 zdumiewa taki pomysł. – Nie znam zielonych budynków na Powiślu – mówi członek grupy M20 Witold Weszczak.

Mimo wątpliwości mieszkańców co do długości i wysokości ekranów, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która ustalała rozmiar i wysokość ekranów odpiera zarzuty. – Wysokość płotów określono na podstawie analizy rozchodzenia się hałasu w raporcie wpływu na środowisko (…). Czteroipółmetrowe płoty to standardowa wysokość – mówi rzeczniczka warszawskiego RDOŚ.

 

A.Przedpełska