Zielony Dziennik

Lepsze nastroje wśród przedsiębiorców

Lepsze nastroje panują wśród polskich przedsiębiorców, co potwierdzają badania zrealizowane na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Badania pokazały też, jak ważna jest zmiana sposobu myślenia przez przedsiębiorców i ciągłe poszukiwanie przewagi nad konkurentami. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca.

Z badań wynika, że co trzeci przedsiębiorca dostrzega oznaki ożywienia.

 Te dane zgadzają się z innym badaniem, które Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadziła we współpracy z Małopolską Szkołą Administracji Publicznej w ramach programu Szybkiego Reagowania –powiedziała w rozmowie z agencją Newseria prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak. – Oba pokazują, że kryzys mamy już za sobą, a jego szczyt przypadł na przełom 2012 i 2013 roku.

Równocześnie trudno mówić o euforii. Pięćdziesiąt jeden procent ankietowanych przedsiębiorców uważa, że skutki kryzysu ekonomicznego będą w Polsce odczuwane jeszcze przez minimum dwa lub trzy lata. Mimo to większość z nadzieją patrzy w przyszłość.

 – Część z nich (przedsiębiorców) pojmuje kryzys jako trudne warunki prowadzenia działalności gospodarczej – mówi współautor raportu, ekonomista, prof. Witold Orłowski. – Moment w gospodarce jest trudny, jeżeli chodzi o rynek krajowy, ale większość firm mówi: „jakoś sobie dajemy radę”.

Zdaniem profesora Orłowskiego, raport jest odzwierciedleniem rzeczywistych nastrojów osób prowadzących działalność gospodarczą w Polsce, szczególnie małych i średnich przedsiębiorców. Wyniki badania pokazują, że prowadzący firmy nauczyli się w czasach kryzysu rozważnego podejmowania decyzji, poprzedzonego głębokimi analizami sytuacji na rynku.

 Przede wszystkim pilnujemy kosztów, ale nie płacowych, czyli nie mieliśmy do czynienia z masową presją na zmniejszanie kosztów płacowych, na obniżanie płac albo zwalnianie ludzi – mówi ekonomista. – Szukamy lepszego dojścia do klientów, oferujemy zniżki, szukamy nowych klientów i porozumień z nowymi firmami.

Przedsiębiorcy poszukują też nowej przestrzeni do działania. Chodzi zarówno o nowe rynki, jak i nowe, często innowacyjne produkty.

 – Po raz pierwszy udało nam się uzyskać informację, że przedsiębiorcy w momencie pogorszenia koniunktury nie tylko ograniczają koszty, ale również poszukują możliwości rozwoju – powiedziała prezes PARP w czasie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. – Część z nich widzi możliwości zatrudniania nowych osób i planuje działania o charakterze rozwojowym.

Czterdzieści procent ankietowanych przedsiębiorców zamierza zatrudniać nowe osoby i inwestować w kadrę pracowniczą. To dobrze rokuje na przyszłość na rynku pracy.

 

 

Michał Lisiak