Zielony Dziennik

PKP Cargo – chce się rozwijać nie tylko w kraju

PKP Cargo zapowiada swoją strategię: chce się rozwijać nie tylko w Polsce ale i za granicą. PKP Cargo jest drugim pod względem wielkości graczem na rynku przewozów towarowych w Europie, w związku z czym nie wyklucza także przejęć w sąsiednich krajach.

Nadal chcemy inwestować w intermodal i platformy kontenerowe, bo ten rynek szybko rośnie, ale myślimy także o rozwoju poza granicami Polski. Dzisiaj wzrastamy na rynkach zagranicznych w sposób organiczny, czyli poprzez rozwijanie własnej sieci przewozów. Być może w przyszłości będziemy rozważać przejęcie przewoźników za granicą – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Rynki zagraniczne to naturalny kierunek ekspansji. W Polsce PKP Cargo ma 60% udział w rynku.

Chcemy utrzymać pozycję rynkową. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, prawdopodobnie jednym z najbardziej w UE. Około 60-proc. udział pozwala nam na pokrycie wszystkich kosztów stałych i wygenerowanie zysków – podkreśla Boroń.

Spółka najbardziej zainteresowana jest tymi rynkami, dokąd już teraz trafiają towary z Polski. a więc Niemcami, Czechami i Słowacją. PKP Cargo dowozi również dużo ładunków do wschodniej granicy, ale z uwagi na inny reżim prawny obowiązujący poza UE, tamte rynki nie są dla spółki tak bardzo atrakcyjne.

Łukasz Boroń dodaje, że najbardziej prawdopodobne są inwestycje w tych krajach, w których już dzisiaj PKP Cargo ma stosowne zezwolenia na samodzielne prowadzenie przewozów kolejowych. To Czechy, Słowacja, Niemcy, Węgry i Austria oraz Belgii. Spółka jest w trakcie uzyskiwania certyfikatu w Holandii , ma także zezwolenie na wjazdy na stację graniczną Tarvisio we Włoszech.

 

Michał Lisiak