Moto-oskary 2010 przyznane

0
935
views

Dziewięciu producentów samochodów podzieliło między siebie 17 nagród magazynu „What Car?”. Peugeot wygrał w trzech kategoriach, podobnie Audi, ale zwyciężyło ono także w ankiecie internetowej, a VW, Mazda, BMW i Mercedes otrzymały po dwa wyróżnienia.

Crossoverem roku i jednocześnie samochodem roku ogłoszono Peugeota 3008 – crossovera z wysoką pozycją kierowcy znaną z aut terenowych i elementami pojazdów rodzinnych i miniwanów. Wygląda dosyć atrakcyjnie, oferuje dużo przestrzeni, a przy tym nie jest drogi. W kategorii minivanów zwyciężył większy brat 3008 – wygodny i funkcjonalny model 5008.

– „W ciągu kilku najbliższych lat crossovery będą wielką atrakcją dla tych, którzy będą chcieli mieć auta wyglądające i sprawiające wrażenie terenowych, ale bez obciążania kieszeni i środowiska.” – powiedział redaktor „What Car?”, Steve Fowler.

Czytelnicy nagrodzili Audi A1 już przed jego premierą i uznali je za najbardziej podniecający nowy samochód 2010 roku. Trzeba przyznać, że A1 ma wielkie szanse na odebranie klientów Mini i Fiatowi 500. Pojazd, który zostanie oficjalnie zaprezentowany podczas marcowego Salonu Samochodowego w Genewie, trafi do salonów pod koniec roku. Jurorzy nagrodzili również TT w kategorii Coupe, R8 w kategorii Osiągi i całą markę w kategorii Ochrona, za to, że „robi najwięcej ze wszystkich producentów samochodów, by ustrzec właścicieli przed złymi zamiarami kryminalistów”.

Mazda 6 zyskała uznanie jurorów ze względu na osiągi, opłacalność i dostępność. Peter Lawson, jeden z jurorów powiedział, że Mazda 6 jest praktyczna, komfortowa, elegancka, opłacalna i przyjemnie się ją prowadzi.

Volkswagen zwyciężył wśród małych rodzinnych aut i maluchów. Dokonał tego za sprawą Golfa i mini-Golfa, czyli Polo. Malucha uznano za najlepszy wybór w podkategorii poniżej 11 tys. funtów. Jak przystało na niemieckie auta, jurorzy dostrzegli w nich głównie precyzję wykonania i jakość materiałów. Dodatkowo, 160-konne Scirocco 1.4 uznano za najlepsze coupe w cenie poniżej 25 tys. funtów.

Renault, ze swoją gamą: Twingo Renault Sport, Clio Renault Sport i Megane Renault Sport, zdominował kategorię sportowych hatchbacków (hot hatch) w kategoriach do 15 tys. funtów, między 15 a 20 tys. funtów i powyżej 20 tys. funtów, a Megane nazwano sportowym hatchbackiem roku. Doceniono design auta i przyjemność jego prowadzenia.
– „Jeszcze nigdy jeden producent samochodów nie zdominował całej kategorii hot hatch, ale nie jest to niespodzianką, bo tyle frajdy sprawiło nam testowanie szybkich Renault przez ostatnie 12 miesięcy. Twingo i Clio były blisko całkowitego zwycięstwa, ale pulę zgarnęło Megane – ma moc, równowagę i polot, których potrzebują sportowe hatchbacki a do tego nieco opanowania, więc łatwo jest używać go cały dzień. I kochamy te żółte pasy bezpieczeństwa.” – powiedział Steve Fowler z „What Car?”

BMW Z4 ogłoszono kabrioletem roku, a 320d uznano najlepszym luksusowym kompaktem. „Trójka” pokonała w rywalizacji o tytuł… samą siebie: 316d kombi i 330d sedan, które wygrały w swoich kategoriach cenowych. BMW serii 3 to ekonomiczne, komfortowe i szybkie auto. Leo Wilkinson, kierowca testowy „What Car?” powiedział: „Kocham stanowisko kierowcy w seriach 3 – przyrządy i fotele są idealne. To jedno z niewielu aut, z których mogę wyjść bez bólów po długiej podróży”. Steve Fowler skomentował BMW Z4: „Nie jest tanie, ale zawsze uważałem, że Z4 wygląda na droższe, niż rzeczywiście jest. Kocham jego śliski składany dach, a wnętrze zawstydza większość supersamochodów. To zasłużony zwycięzca”.

Mercedes pracuje na opinię bezpiecznej marki. Jego starania docenili jurorzy „What Car?”, którzy jako zwycięzcę kategorii bezpieczeństwo uznali system Mercedes-Benz Attention Assist, który dba o to, by kierowca był skoncentrowany na jeździe. Firma kojarzy się również z luksusem, dlatego w kategorii ekskluzywnych aut zwyciężyła S-klasa 350 CDI. Mercedes pokazał jednak, że takie auto może charakteryzować się bardzo niskim zużyciem paliwa na poziomie7,6 litra i emisją dwutlenku węgla poniżej 200 g/km.

Land Rover też zdobył jedną nagrodę, jak można było się spodziewać, w kategorii samochodów terenowych. Discovery 4 pokonał Mercedesa ML, BMW X5 i Lexusa RX450h. Auto napędzane przez 3-litrowy silnik wspomagany przez dwie turbiny osiąga 600 Nm momentu obrotowego i średnie zużycie paliwa na poziomie 9,3 l. Rande Rover TDV8 Vogue został uznany najlepszym zakupem w przedziale 60-100 tys. funtów.

Zwycięzcy kategorii:
Maluchy: VW Polo 1.4
Małe rodzinne: VW Golf 1.4 TSI
Rodzinne: Mazda 6 2.2D
Kombi: Mazda 6 2.2D
Minivany: Peugeot 5008 1.6 HDI
Sportowe hatchbacki: Renault Megane Renaultsport 250 Cup
Coupe: Audi TT 2.0 TFSI
Kabriolety: BMW Z4 sDrive23i
Osiągi: Audi R8 V10
Crossover: Peugeot 3008 1.6 THP Sport
Terenowe: Land Rover Discovery TDV6 XS
Luksusowe kompakty: BMW 320d
Luksusowe: Jaguar XF 3.0D V6 Luxury
Ekskluzywne: Mercedes-Benz S350CDI Blue Efficiency
Ochrona: Audi
Bezpieczeństwo: system Mercedes-Benz Attention Assist
Nagroda czytelników: Audi A1
Samochód roku: Peugeot 3008 1.6 THP Sport