Krótka historia motoryzacji

0
1406
views

Jako motoryzację rozumiemy całość zagadnień związanych z użyciem pojazdów zarówno drogowych, jak i szynowych.

Do ich napędzania pierwotnie stosowano silniki parowe, zastąpione później benzynowymi i wysokoprężnymi. Obecnie stosuje także silniki elektryczne. Przyszłość należy do już stosowanych silników hybrydowych. Docelowo planuje całkowite wyeliminowanie paliw otrzymywanych z pory naftowej.
Strategia ta jest podyktowana kurczeniem się zasobów klasycznych surowców oraz problemami z toksycznymi emisjami będącymi skutkiem spalania paliw.
W myśl przyjętej definicji pierwszym pojazdem był skonstruowany w 1769 roku ciągnik artyleryjski. Napędzała go dwucylindrowa jednostka parowa. Kiepskie osiągi nie pozwoliły na szersze jego zastosowanie. Rozwinięciem omawianej technologii była pierwsza na świecie „lokomotywa drogowa”.
Parametry maszyny zachęciły projektantów do dalszych prac. Kolejne lata przynosiły nowe konstrukcje parowe stosowane do przewozu osób. W 1860 roku wynaleziony zostaje silnik gazowy. Później pojawia się jednocylindrowy, czterosuwowy silnik benzynowy. Jego twórcą był Gottlieb Daimler. Na przełom XIX i XX wieku przypadło wiele dalszych innowacji. Na drogach coraz częściej spotykało się różne typy pojazdów.
Korzystali z nich ludzie zamożni, gdyż maszyny były drogie. Przełomem było uruchomienie przez Henrego Forda fabryki samochodów, w której zastosowano zupełnie nowe rozwiązanie systemowe. Rewolucja polegała na wprowadzeniu ruchomej taśmy produkcyjnej oraz trzyzmianowego systemu pracy. Pozwoliło to prowadzić produkcję na dużą skalę, przy stosunkowo niskim jej koszcie.

Od tej pory samochód stał się dobrem ogólnodostępnym. Warto zauważyć, iż rozwiązanie wprowadzone przez Forda zrewolucjonizowało wiele innych gałęzi produkcji. Rozwój motoryzacji wiązał sie także z powstaniem sportów z wyścigami na czele. Pociągało to za sobą dalsze modernizacje których celem było zwiększanie bezpieczeństwa oraz szybkości samochodów. Kolejnym ważnym etapem rozwoju motoryzacji było zastosowanie wynalezionego Rudolfa Diesla silnika wysokoprężnego do napędzania pojazdów.

Pierwszym samochodem osobowym wyposażonym w taką jednostkę był Mercedes-Benc 260D z 1936 roku. Wiek XX to czas licznych innowacji we wszystkich dziedzinach motoryzacji. Nie zmieniał się tylko jedno – paliwo. Dopiero pod koniec ubiegłego stulecia podjęto prace zmierzające do stworzenia silników na paliwa inne niż benzyna i olej napędowy. Wysokie ceny i szkodliwość dla środowiska zmuszają do rezygnowania z nich.
Najlepszym dotychczas rozwiązaniem alternatywnym okazał się silnik hybrydowy. Pierwszym produkowanym seryjnie samochodem o tym typie zasilania jest Toyota Prius.
Napęd hybrydowy to połączenie silnika benzynowego i elektrycznego. Jego głównymi zaletami są małe zużycie paliwa, a więc mniejsze emisje, i stosunkowo cicha praca.
Inne technologie mogące zastąpić ropę naftową napotykają obecnie pewne problemy. Energia elektryczna nie zapewnia dostatecznie długiej pracy. Szereg problemów technicznych wiąże się z ogniwami wodorowymi. Należy się jednak spodziewać dalszych wytężonych prac nad silnikami alternatywnymi.