Niewiele wiemy o oszczędnej jeździe

0
576
views

Jesteśmy narodem skłonnym do narzekania. Nie inaczej jest w przypadku cen paliw. Choć podatki nakładane na paliwa są bulwersujące, każdy we własnym zakresie może sprawić

Wydatki na paliwo spadną nawet o 1/3, a do tego ich auta będą wolniej się zużywać, dodatkowo spadnie ryzyko udziału w kolizji. Chodzi tu o eco-driving – zasadom, wokół którym narosło wiele mitów, pozwalającym na bardziej ekonomiczną, ekologiczną i bezpieczną jazdę. Sieć stacji paliw Lotos zbadała wiedzę kierowców na temat ekonomicznej jazdy i przedstawiła zasady optymalnej jazdy w prostych do zapamiętania dwunastu punktach.

Może to być szokujące, ale – według badań ALD Automotive – w Polsce zasady rozsądnego i zrównoważonego stylu jazdy znają i stosują przede wszystkim kierowcy flotowi. Firmy wysyłają kierowców na szkolenia z ekonomicznego stylu jazdy. Oszczędności wygenerowane na zużytym paliwie oraz kosztach eksploatacyjnych auta mogą sięgnąć nawet 30 proc. W skali firmy oszczędności już na poziomie kilkunastu procent są zadowalające zwłaszcza przy obecnych cenach paliw. Analogiczny wynik może uzyskać indywidualny użytkownik samochodu. Wystarczy zaangażowanie, chęci i znajomość zasad optymalnej jazdy.

Program Lotos optymalna jazda został stworzony przez koncern w odpowiedzi na uciążliwe dla kierowców, rosnące ceny paliw oraz przestarzały program szkolenia kierowców, zakładający rozwiązania technologiczne stosowane w samochodach produkowanych 20 i więcej lat temu. Grupa Lotos przedstawiła proste zasady, których stosowanie pozwala wyeliminować błędy związane z eksploatowaniem samochodu i techniką jazdy.

Warto wiedzieć, że nowoczesne auto ze sterowanym elektronicznie zapłonem nie wymaga wielu zabiegów, które były konieczne podczas eksploatacji auta 20 lat temu. Stare samochody z silnikami gaźnikowymi wymagały dodawania gazu podczas rozruchu w celu zwiększenia chwilowego dopływu paliwa do komór spalania, co ułatwiało zapłon. Dzisiejsze silniki to nowoczesne konstrukcje, w których regularne dodawanie gazu podczas rozruchu może powodować problemy z dawkowaniem paliwa podczas normalnej pracy silnika.

LOTOS postanowił sprawdzić, czy kierowcy zdają sobie sprawę z popełnianych za kierownicą błędów i przeprowadził ankietę na temat wiedzy o prawidłowej eksploatacji i właściwej technice prowadzenia samochodu. Odpowiedzi udzieliło 500 kierowców podczas pikniku motoryzacyjnego „ABC Bezpieczeństwa”, który co roku, w sierpniu, odbywa się na molo w Sopocie.

Najczęściej popełnianym błędem jest nie wyłączanie silnika nawet podczas krótkiego postoju: 55 proc. respondentów uważało, że silnik zużywa na rozruch duże ilości paliwa i nie warto go wyłączać, jeśli po chwili będzie uruchamiany. Nie do końca jest to prawdą. Dawniej samochody zużywały ogromne ilości paliwa podczas rozruchu. Obecnie także dawka jest znacznie większa, niż podczas normalnej pracy auta, ale trwa to tylko ułamek sekundy. Jeśli do kosztu uruchomienia silnika dodamy np. zużycie rozrusznika i akumulatora, wyłączanie silnika jest opłacalne już przy postoju trwającym pół minuty.

Kolejna zasada sugeruje parkowanie tyłem – wynika to ze znacznie większego zużycia paliwa przez zimny silnik. 48 proc. ankietowanych nie zdaje sobie z tego sprawy i zamiast po uruchomieniu motoru ruszyć i rozgrzać silnik podczas jazdy, niepotrzebnie zużywają paliwo na manewry konieczne do wyjechania z miejsca parkingowego.

Niemal 39 proc. ankietowanych zamiast hamować silnikiem, wrzuca na luz w trakcie dojeżdżania do świateł lub skrzyżowania. Praktycznie wszystkie silniki produkowane po 1990 roku podczas jazdy na biegu odcinają dopływ paliwa, gdy pedał gazu nie jest wciśnięty. Tłoki poruszają się wtedy dzięki obracającym się oponom. Gdy jedziemy na „luzie”, silnik nie jest połączony z kołami i do potrzymania jego pracy konieczne jest paliwo. Oszczędzamy też klocki i tarcze hamulcowe oraz – w sytuacji wymagającej np. nagłego przyspieszenia – możemy szybciej rozpędzić auto.

– „Hamując silnikiem zmniejszamy spalanie, ale pamiętajmy również o aspekcie bezpieczeństwa. kiedy dojeżdżamy do świateł na luzie nasza kontrola nad pojazdem jest bardzo ograniczona i w sytuacji awaryjnej będzie nam o wiele trudniej wykonać gwałtowny manewr” – mówi kierowca rajdowy Michał Kościuszko.

Kierowcy chcący dowiedzieć się, jak zmniejszyć wydatki na paliwo i wymianę części eksploatacyjnych samochodu, mogą dowiedzieć się tego ze strony lotosoptymalnajazda.pl cieszy się rosnącym zainteresowaniem, internautów. Z programem identyfikują się znane osoby, takie jak: Beata Sadowska, Piotr Zelt czy Rafał Cieszyński. Poza odcinkami specjalnymi optymalnie jeżdżą również kierowcy rajdowi Kajetan Kajetanowicz oraz Michał Kościuszko.
12 zasad optymalnej jazdy marki Lotos:

1. Jedź płynnie – nie rozpędzaj samochodu do dużych prędkości, jeśli widzisz, że za chwilę musisz się zatrzymać lub mocno zwolnić – w trakcie przyspieszania silnik zużywa kilka razy więcej paliwa, niż podczas utrzymywania stałej prędkości (radzimy jednak dość dynamiczne przyspieszanie, ale bez wciskania pedału przyspieszenia do końca).

2. Jedź wolniej – duże prędkości to duże opory powietrza, które musi pokonać silnik, spalając więcej paliwa. Dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje czterokrotny wzrost oporu powietrza i większe spalanie.

3. Hamuj silnikiem, nie wrzucaj na luz dojeżdżając do skrzyżowania – w ten sposób skracasz drogę hamowania i oszczędzasz paliwo.

4. Zmniejszaj opory powietrza – zamykaj szyby, zdejmuj bagażnik dachowy; przy prędkości 90 km/h bardziej opłaca się korzystanie z klimatyzacji, niż otwieranie szyb.

5. Dbaj o samochód i jego silnik – pojazd, do którego tankujemy dobre paliwo, stosujemy odpowiednie oleje i eksploatujemy zgodnie z zaleceniami producenta, będzie działał lepiej i dłużej.

6. Nie dodawaj gazu przy uruchamianiu silnika – w pojazdach sterowanych elektronicznie jest to zbędny zabieg, zakłócający tylko prawidłową pracę silnika.

7. Parkuj tyłem – w ten sposób zaoszczędzisz paliwo, wykonując manewry parkingowe przy rozgrzanym silniku, gdy zużycie paliwa jest mniejsze, niż tuż po jego uruchomieniu.

8. Przy postoju przekraczającym 30 sekund, wyłączaj silnik – rozruch silnika nie wymaga dużej ilości paliwa.

9. Racjonalnie korzystaj z odbiorników energii – nie musisz cały czas jeździć z włączoną klimatyzacją i ogrzewaniem szyb, nie zawsze też potrzebujesz nawigacji GPS.

10. Nie dociążaj auta bez potrzeby – Zapas 10 litrów płynu do spryskiwaczy i skrzynia z resztkami bagażu z urlopu raczej nie są potrzebne, a cięższy samochód zużywa więcej paliwa.

11. Sprawdzaj ciśnienie w oponach – zbyt mała ilość powietrza w oponach to nie tylko gorsze prowadzenie się pojazdu, ale również większe zużycie ogumienia i paliwa.

12. Planuj swoją trasę – nie stojąc w korkach, zużyjesz znacznie mniej paliwa.

www.ZielonyDziennik.carfocus.pl