Czy posiadanie certyfikatów wnosi coś dobrego do naszej firmy?

0
6858
views

Dziś czas przyjrzeć się sensowi posiadania w swoim biurze antyram z zawieszonymi różnego typu wyróżnieniami czy też certyfikatami. W jaki sposób oddziałują na klientów? W jaki sposób wykorzystywane mogą przynieść pożądany efekt marketingowy – czyli tak naprawdę wzrost ilości klientów, wzmocnienie relacji czy też wzbudzenie zaufania wśród klientów, którzy pierwszy raz odwiedzają naszą firmę?

 

Po pierwsze – z pewnością warto dbać o swój wizerunek. Klienci, chociaż raczej o tym nie mówią przykładają ogromną wagę do opinii na temat firmy, z którą mają rozpocząć współpracę. Dotyczy to kompletnie wszystkich firm – od zakładu szewskiego, po firmę wykonującą duże roboty budowlane. Każda współpraca rozwija się dobrze, kiedy ma podparcie we wzajemnym zaufaniu. Jednakowoż, ciężko zapracować na to zaufanie, jeśli żadna relacja z klientem nie została jeszcze nawiązana – nie została wykonana żadna usługa, ani żadna transakcja sprzedaży.

 

Wyobraźmy sobie sytuację – wchodzimy do siedziby firmy. Nieraz zdarza się, że musimy na coś zaczekać. Co wtedy robimy? Zazwyczaj po prostu rozglądamy się po pomieszczeniu, w którym aktualnie przebywamy – z prostej przyczyny – prozaicznie nie mamy co robić. Jeśli w tym momencie widzimy, że dana firma została wyróżniona przez jakieś zewnętrzne organizacje – z pewnością wzbudza to nasze zaciekawienie – być może idąc dalej – szacunek do tej firmy oraz właśnie to, do czego dąży każdy przedsiębiorca – zaufanie.

 

Posiadanie w swoim biurze certyfikatów i nagród z pewnością ubogaca również prestiż firmy na tle konkurencji. Nie ulega wątpliwości, że klienci chętniej współpracują z firmami, które nie są „szare” – klienci chcą przede wszystkim dobrej jakościowo usługi – nie chcą doznać zawodu, a bez wątpienia firma, z którą mają do czynienia po raz pierwszy jest traktowana z jakimś dystansem. Posiadane certyfikaty z pewnością są w stanie skutecznie taki dystans skrócić. Nasza praca wkładana w przekonanie klienta do skorzystania właśnie z naszych usług jest wtedy zdecydowanie prostsza – kiedy mamy za sobą jakieś zewnętrzne poświadczenie o naszej jakości.

 

W dalszym etapie – część firm obsługujących certyfikaty prowadzi również działania reklamowe dla swoich uczestników – na przykład w formie promocji firm na swoich stronach internetowych, udostępniając różne materiały reklamowe czy też tworząc na swoich stronach internetowych wizytówki dla swoich uczestników. Jest to z pewnością możliwość przyciągnięcia dodatkowej uwagi osób, które do tej pory nie wiedziały zupełnie o naszej firmie. Z pewnością wartościowa możliwość – ponieważ przy pierwszym kontakcie z naszą ofertą klienci od razu mają styczność z pozytywnym przekazem odnośnie naszego przedsiębiorstwa. Z psychologicznego punktu widzenia – dobry przekaz na samym początku zdecydowanie ułatwia nam dalszą współpracę, kiedy klient podchodzi do naszej firmy z pozytywnym nastawieniem.

 

Rynek w Polsce jest stosunkowo skromny jeśli chodzi o tego typu wyróżnienia skierowane do małych firm. Zdecydowany prym wiodą tutaj 2 projekty – Certyfikat Firma Godna Zaufania – prowadzony przez firmę CBOK oraz Rzetelna Firma – prowadzony przez Krajowy Rejestr Długów. Firma Godna Zaufania oferuje dość przejrzyste warunki weryfikacji firm oraz stosunkowo niską, jednorazową opłatę – w edycji 2014 99,87PLN całkowitego kosztu brutto. Opłaty pobierane przez Rzetelną Firmę nie są stałe i mają zazwyczaj charakter cyklicznego abonamentu – więc w skali roku, daje to dość sporą kwotę.

 

Wyróżnień skierowanych do większych przedsiębiorstw jest dość sporo – Znak Jakości Q, Teraz Polska, Gepardy Biznesu, Gazele Biznesu itp. Są to jednak wyróżnienia, gdzie koszty związane ze zgłoszeniem są dość wysokie i zazwyczaj mogą sobie na nie pozwolić tylko większe firmy.