Klucz do sukcesu: ZAUFANIE

0
1189
views

Osoby, które osiągnęły sukces, na dłuższą metę doskonale poznały sztukę alchemii pomiędzy Byciem Pewnym Siebie, Siłą Przekonania a Szczerością.
Bycie Pewnym Siebie i wiara w to, co się robi, są najlepszą metodą pokazania się jako osoba wiarygodna.

Jak to zrobić, aby nie załamywał się głos, spojrzenie nie uciekało na boki, ruchy były płynne i kontrolowane a uśmiech wzbudzał zaufanie?

To wszystko jest proste i możliwe, wystarczy się tego nauczyć. Po pierwsze, trzeba posiąść umiejętność odsuwania od siebie wszelkich podejrzeń. Inaczej mówiąc, mieć własne, ugruntowane opinie, dobre maniery i nienaganną reputację. Po drugie, być osobą otwartą i autentyczną. Wszystko to pomaga w osiąganiu sukcesów, począwszy od przekonania szefa do zasadności należącej się nam podwyżki, osoby z HR – do wyboru naszej kandydatury, bankiera – do sfinansowania naszego projektu, klienta – do podpisania umowy czy wspólnika – do założenia firmy.

Bycie Pewnym Siebie
Dlaczego poznanie siebie i swojej wartości jest tak ważne we wszystkich ludzkich relacjach?
Odpowiedź, przestudiowana przez specjalistów i lekarzy z różnych dziedzin, nosi nazwę Syndromu Uzurpatora. Oznacza on, że zła ocena swojej osoby często doprowadza do uczucia “bycia nie na swoim miejscu” połączonego z lękiem zostania zdemaskowanym, zwłaszcza w kluczowych momentach zawodowych.
Aby wyrobić w sobie zaufanie do siebie potrzeba czasu i dużo przemyśleń. Trudno jest zrealizować projekt bez jasnego zdefiniowania idei, bez potrzebnego czasu na jej dojrzenie oraz bez określenia swoich możliwości. Wszystko to wymaga solidnej pracy przygotowawczej; przestudiowania wielu dokumentów, przeprowadzeniu licznych rozmów i zebrania mnóstwa opinii, aż w końcu nasz projekt stanie się dla nas samych ewidentny i oczywisty.

Opinie specjalistów HR:
– Tylko 3 na 10 kandydatów naprawdę jest godnych uwagi. Często są to ci, którzy umieją opowiedzieć ciekawą historię.
– Osoby, którym szef odmówił podwyżkę uzasadniając bezpodstawność roszczeń są to osoby, które nie argumentowały swojej prośby konkretnymi działaniami popartymi cyframi.
– Kobiety ciągle są mniej zdecydowane w prośbach o podwyżkę pensji.
– Kobiety na odpowiedzialnych stanowiskach często podkreślają, że mają wrażenie, że brakuje im spójności.

Ważną sprawą w realizacji naszej misji jest zapomnienie o swoim ego, jak również oddzielenie swej prywatnej osoby od pełnionej funkcji zawodowej. Nawet jeśli jesteśmy tylko “trochę” pewni siebie, nic nie powinno nam przeszkodzić w wykonaniu zawodowej misji, gdy będziemy działać z determinacją i będziemy pragmatyczni.

W każdej sytuacji należy zadawać sobie pytanie, kto działa: prywatna osoba czy osoba na danym stanowisku?
Już samo założenie garnituru czy kostiumu oznacza przejęcie odpowiedzialności tak, jak biała bluza lekarza, toga adwokata czy mundur żołnierza. Jednocześnie warto pamiętać o wartościach, które wyróżniają nas od innych. Podkreślając nasz nietypowy profil wnosimy bowiem tzw. wartość dodaną oznaczającą dodatkowe korzyści.
Umiejętność pokazania, że jesteśmy jedyną osobą, która może wnieść nowe rozwiązanie nasyca nasze zaufanie do siebie samego oraz wzmacnia naszą słuszność w oczach innych osób. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie opanować tej techniki, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki, lepiej zwrócić się do wyspecjalizowanego od Pewności Siebie trenera, aby zdefiniować problem i pod jego okiem potrenować specjalistyczne techniki zmiany.
Inną bardzo ważną dźwignią zaufania jest długość pracy. Posiadanie wieloletniego doświadczenia zawodowego oznacza, że mieliśmy odpowiednio dużo czasu, aby wyciągnąć lekcje z popełnianych błędów w przeszłości, co podnosi pewność siebie w podejmowaniu ważnych, strategicznych decyzji. Aby poczuć się usatysfakcjonowanym trzeba też określić swoją zawodową misję, która odpowiada naszej osobowości, i realizować ją z przekonaniem a nie z oportunizmem.

Siła Przekonania
Często potrzeba dużo czasu, aby nauczyć się nie okłamywać siebie samego. Granie w otwarte karty jest jedynym sposobem na udowodnienie swojej niezawodności. To właśnie połączenie doświadczenia z naszymi osiągnięciami tworzą osobistą wiarygodność. Aby nam zaufać, słuchacz powinien poczuć, że ma przed sobą koherentną osobę. Nie należy też zapominać, że nie zawsze dobre osobiste wyniki są wystarczające. Aby wzbudzić zaufanie trzeba też posiadać wizję pracy całego zespołu. Uczestniczenie w rozwiązywaniu różnorodnych problemów, nawet tych ze złymi wynikami, pozwoli zachować nasze zaufanie i zostaniemy ocenieni jako osoba pragmatyczna i lojalna.

Bardzo ważne jest w tym wszystkim umieć pogodzić słowa z czynami. Każda dana obietnica czy odmowa nie powinna być wypowiedziana z lekkością, ponieważ osoba, która stwarza tylko iluzję „swojej wszechmocy” przekazuje drugiej osobie informację o swym okrucieństwie, destabilizując w niej jej głębokie przekonanie. Dlatego też trudno jest takiej osobie przebaczyć.

Trudne jest też nauczenie się asertywności, poznanie granicy, dokąd można powiedzieć TAK, a gdzie zaczyna się stanowcze NIE, inaczej mówiąc, umiejętność odmawiania komuś “przyjemności”. W momencie kiedy wiemy, co leży w naszych możliwościach, a co przekracza nasze kompetencje, odmowa nasza zostanie przyjęta przez słuchacza bez uczucia frustracji. Niewskazane jest usprawiedliwianie się, należy tylko dać do zrozumienia, że nie jest się uprawnioną osobą do realizacji takiej lub innej prośby. Dzięki temu budujemy obraz siebie jako wiarygodnego profesjonalisty, który nie działa tylko po to, aby zadowolić „cały świat”. Usilne bycie pomocnym dla wszystkich jest często złą kalkulacją.

Wręcz przeciwnie, bycie asertywnym w odpowiednim momencie powoduje, że zarządzamy zaufaniem do siebie. Rozpoznanie swoich granic staje się odpornością na naturalną ludzką tendencję robienia przyjemności innym.
Najciężej jest jednak przyjąć na siebie negatywny obraz, który tym samym przesyłamy, a zarazem zachować się dyplomatycznie w całej sytuacji, to znaczy umieć tak przeformułować pytanie, aby słuchacz zrozumiał naszą negatywną odpowiedź. Nawiązanie dialogu powinno rozpocząć się od punktu wyjściowego, co pozwoli na wspólne wypracowanie pożądanego rozwiązania problemu. A w międzyczasie słuchacz doceni nasze całkowite zaangażowanie, oczywiście, jeśli nie próbowaliśmy go okłamywać.

Od niedawna istnieją szkolenia, które uczą asertywności. Niestety, bez poznania mechanizmu posługiwania się tą umiejętnością można otrzymać wręcz przeciwne skutki. Osoby, które osiągają sukcesy często korzystają z porad osobistego coacha, w zależności od zaistniałej sytuacji.
Najtrudniejsze i czasochłonne jest zbudowanie swojej nienagannej reputacji, zarówno w realnym życiu jak również w życiu wirtualnym.

Główna zasadą stosowaną na całym świecie jest “nie opowiadać o swoim prywatnym życiu” w firmie. Dodatkowo trzeba odrzucić ideę, że jeśli jest się dobrym w swojej pracy, to nie jest ważne, co mówią o mnie inni. Korzystne jest uważać się za partnera  całego zespołu, całej firmy, całej branży, całej społeczności. Podczas rozmów w firmie nasze opinie seksualne, polityczne i religijne powinny zostać tylko i wyłącznie naszą osobistą sprawą. Im mniej opowiada się o sobie, tym mniej daje się tematów do plotek. Nasze opinie powinny być pozytywne i optymistyczne, co pozwoli pokazać się jako osoba dynamiczna i energiczna.

Dobór odpowiednich słów przy wypowiadaniu opinii jest bardzo ważny.
Nie mogą one być agresywne; zwłaszcza w konieczności wyrażenia negatywnych opinii należy używać grzecznościowych zwrotów do współpracowników i klientów.
Ważne jest zachowanie nienagannej postawy na wszystkich grupowych imprezach ( np. koktajlach, wspólnych kolacjach podczas szkoleń itd ). Niedopuszczalne są gruboskórne kawały i złośliwa krytyka, dobrze też zachować odpowiedni dystans wobec podwładnych. Wskazane jest odmówienie drugiej kolejki drinka. Nawet jeśli atmosfera jest luźna, nie wolno zapomnieć o swym zawodowym image.

W środowisku biznesu podkreślany jest Wizerunek Twardej Kobiety.
Zarządzające kobiety często muszą wyrobić swoją pozycję w firmie, jednakże działania ich powinny być takie same, jak mężczyzn; respektowanie punktualności i profesjonalizmu, dotrzymywania terminów i kontrolowanie przepływu informacji. Kobiety są przeważnie bardziej wymagające i przywiązują większą wagę do wizerunku, ale rozwiązywanie wewnętrznych problemów dokonują z delikatnością i ogólnym zrozumieniem. Wynik końcowy jest bardzo pozytywny dla takich kobiet „Twarda ale prawa” – to właśnie wzmacnia zaufanie.

Wszystkie te pozytywne działania budujące image mogą być szybko przekreślone przez negatywne informacje w Internecie. Odkąd Sieć stała się codziennym źródłem informacji, używają jej komórki HR, patroni i kierownicy, wspólnicy i klienci, politycy i władze oraz nasi koledzy z pracy, aby jak najwięcej się o NAS dowiedzieć.

Dlatego też bardzo ważne jest zbudowanie odpowiedniej bariery pomiędzy strefą zawodową i prywatną. Należy też bardzo uważać, jakie informacje o sobie rozpowszechniamy. Na przykład wulgarne, nawet zakamuflowane słowa krytyki wobec szefa na osobistym profilu nie tylko są bardzo niekorzystne dla naszej reputacji, ale też mogą spowodować zwolnienie z pracy.
Regularne kontrolowanie informacji o nas, jak również zdjęć, na których jest wymienione nasze nazwisko, przy pomocy Social Menton czy Google Trends powinno stać się jednym z działań, które pozwolą zweryfikować artykuły, opinie czy komentarze na nasz temat. Sprawdzamy wiarygodność tych informacji ale przede wszystkim to, czy odpowiadają założeniom wizerunku, jaki pragniemy dla siebie wykreować.

Jeśli zawarte na stronie informacje są nieprawdziwe i deprecjonują naszą osobę, należy skontaktować się z jej webmasterem i poprosić, a w przypadku braku reakcji zażądać ich usunięcia. Dobrze jest samemu je usunąć korzystając z rubryki „centre de webmaster” na stronie Googla. Istnieją też firmy wyspecjalizowane w wyczyszczaniu Internetu, które także (odpłatnie) publikują pozytywne informacje i pomogą nam odbudować utracone zaufanie.

Szczerość
Gesty, ruchy i zachowania, które wykonujemy, specjaliści nazywają Językiem Ciała. Chwilowe milczenie i słynne – Eeeee…, niepewny uśmiech zmieniający się w grymas na twarzy, wyłamywanie palców i gryzienie warg, spojrzenie uciekające na boki i w dół, sztywny kark lub głowa lekko opierająca się na ramieniu oraz monotonny głos i niedokończone zdania – to one zdradzają, kiedy nie wierzymy w to, co mówimy, nie jesteśmy przekonani, co do głoszonych idei lub po prostu nie mamy ochoty powiedzieć prawdy lub zatajamy informacje.

Brak przekonania i zaangażowania w to, co mówimy, nasza niepewność i lęk powodują, że słuchacz przestaje słuchać i nasz przekaz nie zostaje przez niego przyjęty. Tracimy jego zaufanie, tak jako osoba, jak i partner biznesowy.

Ze statystyk wynika, że:
– 60% Włochów uważa, że główną zaletą szefa jest jego umiejętność zarządzania
– 58% Polaków myśli, że ich przywiązanie do firmy na pierwszym miejscu spowodowane jest osobowością szefa
– 52% Francuzów uważa nie do zaakceptowania, że ich szef zapomni powiedzieć dzień dobry
– 42% Kanadyjczyków nie toleruje, kiedy szef kontroluje ich pracę
– 35% Hiszpanów uważa za nienormalne, że ich szef nigdy nie pyta o nowości
– 33% Amerykanów ma bardzo dobrą opinie o swoim bezpośrednim szefie
– 30% Rosjan oczekuje, aby ich szef docenił ich codzienną pracę
Źródło: Ankieta PBI na 6800 pracownikach w 11 krajach

Dzięki zapoznaniu się z tym tematem, korzystając z porad odpowiednich specjalistów czy poprzez wykonanie licznych ćwiczeń na tematycznych szkoleniach, zbudujemy zaufanie, które zbliży nas do sukcesu i przyniesie wiele innych, niematerialnych korzyści.

 

 

Artykuł pochodzi z serwisu www.grajWysoko.pl, Autor: Dariusz Rębosz

Opracowany został na podstawie poradników:
„Wygrać poprzez wizerunek”, Sandrine Meyfrat, wyd. Eyrolles
„Wizerunek i Twój wewnętrzny wizerunek”, Sebastien Millecamps, wyd. Dunod