Jak rozszyfrować oponę

0
2724
views

Opony to niezwykle istotny, chociaż często niedoceniany element naszego samochodu. Mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego warto wiedzieć o nich coś więcej.

Wraz z Motointegrator.pl podpowiadamy, jak rozszyfrować enigmatyczne oznaczenia na ściance bocznej opony. Ta wiedza znaczenie ułatwi dobór najlepszej opony dla naszego auta.

Co o swoich oponach wie przeciętny kierowca? Najczęściej zna ich producenta oraz wie, czy porusza się na letniej, czy zimowej gumie.  O oponach warto jednak wiedzieć nieco więcej.

Tym bardziej, że nie trzeba wiele wysiłku, aby pozyskać wiedzę o istotnych dla naszego bezpieczeństwa parametrach opon. Wszystko, co o oponie powinniśmy wiedzieć, zapisane jest na ściance bocznej. Można z niej odczytać nie tylko rozmiar opony, ale również datę jej produkcji czy maksymalną prędkość, z którą może być eksploatowana. 

Cześć z informacji jest łatwa do interpretacji, niektóre są zakodowane. Przewodnik Motointegrator.pl pozwoli Wam szybko rozszyfrować ciągi cyfr i liter na ścianie bocznej opony i pokaże, gdzie szukać konkretnych informacji.

Najbardziej istotną i najlepiej wyeksponowaną informacją  na ściance bocznej opony – poza nazwą producenta – jest jej rozmiar. Podany jest on w formie trzech wartości np. 205/55 R16. Pierwsza z nich to  szerokość opony mierzona między ściankami wyrażona w milimetrach. Druga to informacja o wysokości opony (tzw. profilu). Ujęta jest jako stosunek szerokości do wysokości jej boku. Nasza przykładowa wartość 55 oznacza, że wysokość opony stanowi 55 proc. jej szerokości. Litera R mówi nam o tym, że mamy do czynienia z najpopularniejszym typem konstrukcji opony – radialnym. Liczba przy literze R to średnica felgi (w calach), na jaką możemy założyć oponę. W oponach do maszyn rolniczych i samochodów ciężarowych możemy spotkać się z oznaczeniem D.

Zaraz obok rozmiaru znajdziemy kolejną tajemniczą zbitkę, np. 94V. To oznaczenia indeksów nośności i prędkości. Literą oznaczona jest maksymalna prędkość z jaką możemy się poruszać na danej oponie. Pierwsze dwie cyfry informują zaś o największym obciążeniu, z jakim może być eksploatowana opona przy maksymalnej prędkości. Dlatego indeksy połączone są w jeden ciąg i stanowią jakby swój iloczyn. Interpretacja tej zbitki nie jest już tak oczywista jak w przypadku rozmiaru. Musimy posiłkować się tabelami indeksów prędkości i nośności, gdzie do konkretnego oznaczenia przypisane są odpowiednie wartości masy i prędkości

Ważną cechą opony jest również jej wiek, który określamy na podstawie daty produkcji. Odczytanie wieku opony jest proste, o ile wiemy gdzie szukać. Musimy odnaleźć ciąg znaków rozpoczynający się od liter „DOT”. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to właśnie data produkcji opony. Informuje o roku produkcji (dwie ostatnie cyfry) oraz tygodniu (dwie pierwsze cyfry) tego roku. Dla przykładu ciąg "1413" oznacza, że opona została wyprodukowana w 14 tygodniu roku 2013.

Warto też wiedzieć, gdzie na oponie znajduje się wskaźnik, który pozwala na ocenę stanu zużycia bieżnika. Jest on oznaczony jako TWI (Tread Wear Indicator). To poprzeczne zgrubienia w rowku bieżnika, które oznaczają granicę jego dopuszczalnego zużycia. Jeżeli bieżnik zrównuje się ze wskaźnikiem TWI oznacza to, że osiągnął minimalną dopuszczalną przez prawo głębokość 1,6 mm i oponą należy wymienić.

Producenci na oponach umieszczają znacznie więcej informacji, co więcej każdy posiada własną terminologię oznaczeń różnych cech opon. Wystarczy jednak, abyśmy wiedzieli, co oznaczają te podstawowe i gdzie ich szukać, a nasza opona przestanie być jedynie "zimową Dębicą" albo „letnią Fuldą”

 

***
Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu.
Więcej informacji na www.motointegrator.pl