Kontenery IBC – wszystko co powinieneś o nich wiedzieć!

0
1047
views

Wg danych GUS ponad 83% ładunków w Polsce przewozi się za pomocą transportu drogowego. Podobnie statystyki mają się w przypadku transportu międzynarodowego. Coraz szerszą gałęzią logistyki staje się transport produktów płynnych. Obecnie najbardziej popularną formą transportu drogowego są cysterny. Pozwalają na przewiezienie za jednym razem maksymalnej ilości towaru, a wykorzystanie w ich konstrukcji różnych materiałów sprawia, że nadają się zarówno do produktów spożywczych jak i szeroko rozumianych chemikaliów. To dwie podstawowe grupy przewożone tym rodzajem transportu. Co, jednak gdy interesują nas, ze względu na wymagania klienta, wysyłki w mniejszych pojemnościach? Po drugiej stronie mamy opakowania jednostkowe: puszki, butelki (szklane i tworzywowe), wielowarstwowe kartony czy bardziej zaawansowane Bag-in-boxy.

Czy ze względu na pojemność jest jeszcze coś pośredniego? Jakich branż dotyczy?

Odpowiedzią na takie pytanie może być paletopojemnik. Opakowania transportowe muszą zaspokajać wszelkie potrzeby biorąc pod uwagę ilości towaru do jakich są dedykowane i w tym przypadku objętość odpowiada gabarytom palety. Materiały, z których są wykonywane mogą być różne. Intuicyjnie przychodzi na myśl kontener z tworzywa sztucznego, popularnie zwany mauserem o standardowej pojemności 1000 litrów. Mniej popularnym lecz bardziej zaawansowanym typem jest Flexi Tank będący połączeniem kontenera i worka do przewozu płynów. Jest to rozwiązanie tańsze i zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska. Tego typu rozwiązania stosowane są w transporcie emulsji, farb, nawozów, kosmetyków czy produktów na bazie oleju. Doskonale sprawdzają się w przemyśle spożywczym, gdy potrzebujemy przewieźć przemysłowe ilości wody mineralnej, koncentratów, tłuszczów spożywczych (zwierzęcych lub roślinnych), nabiału czy alkoholi. Ze względu na aseptyczność stosowane są w przemyśle farmaceutycznym i biotechnologicznym.

Ochrona środowiska. Czego nie dają nam standardowe kontenery IBC?

Kluczowym zadaniem transportu płynów jest dążenie do zmniejszenia kosztów, jak i poprawy zabezpieczenia środowiska na wypadek nieprzewidzianych uszkodzeń. Wymaga to stosowania nowych i innowacyjnych rozwiązań. Standardowy kontener IBC (Intermediate Bulk Container) po spełnieniu swojej roli wymaga umycia. Tutaj najdobitniej ujawnia się jego środowiskowa uciążliwość, pomijając koszt samego procesu, który związany jest zawsze z transportowaniem pustego pojemnika do firmy, która świadczy taką usługę. Kontenery transportowe, zbudowane na zasadzie wewnętrznego worka na płyn są w tym temacie zdecydowanie bardziej przyjazne. Sam worek podlega utylizacji, a mycia wymaga jedynie zewnętrzna część, która nie ma kontaktu z przewożonym płynem i dodatkowo zbudowana jest w sposób umożliwiający złożenie na czas powrotnego transportu. Mamy tu więc zarówno oszczędność wody, jak i kosztu dodatkowej wysyłki.

Czy można jeszcze bardziej zoptymalizować proces? Jakie rozwiązania podsuwa rynek opakowań?

Decydując się na rozwiązanie hybrydowe, złożone z worka i zewnętrznego kontenera, mamy możliwość wyboru materiału, z którego będzie wykonana część nośna. Oprócz dostępnych systemów opartych na tworzywach sztucznych coraz większą popularność zdobywają ich zamienniki z tektury falistej. Funkcjonalność transportowa jest identyczna, jednak od strony ekologii jest kolosalna różnica. Produkt z klejonek na bazie wysokogatunkowej, wielowarstwowej tektury falistej gwarantuje imponującą wytrzymałość przy mniejszej wadze (nawet o 25kg). Po zużyciu mogą być wielokrotnie poddawane recyklingowi a opłata produktowa, związana z ich wprowadzeniem na rynek, jest przez to zdecydowanie niższa. Zastosowane worki z wytrzymałej folii LLDPe spełniają normy dla wielu branż przemysłu. Mogą być składane i piętrowane, a także wykorzystywane kilkukrotnie.

Co jeszcze oferuje Organic Polska?

Organic Polska jest firmą specjalizującą się w nieoczywistym wykorzystaniu tektury. Ekologiczne opakowania producenta to nie tylko tekturowe kontenery IBC. W ofercie są również palety kartonowe (również te o podwyższonej wytrzymałości), oktabiny, skrzynie oraz wypełnienia i elementy stabilizujące. Rozwiązania tworzone przez Organic Polska uwzględniają indywidualne potrzeby klientów zainteresowanych eliminowaniem z procesów opakowaniowych plastiku, drewna, metalu i styropianu. Obecność w branżach: chemicznej, spożywczej, kosmetycznej oraz stała współpraca z firmami motoryzacyjnymi i lotniczymi daje mocną podstawę do pozycji eksperta w dziedzinie zabezpieczenia na czas transportu i magazynowania.

Artykuł sponsorowany