Sterydy dają w kość!

0
1011
views

Młodzi ludzie coraz częściej sięgają po sterydy by osiągnąć upragnioną, umięśnioną sylwetkę. Efekty stosowania sterydów nie są trwałe. Dlatego trzeba tego pilnować, ciągle zażywając środki wspomagające. Już około 60 % bywalców siłowni zażywa anaboliki. Państwo nie kontroluje nielegalnego obrotu tych środków. Łatwo jest o zdobycie sterydów nawet dzieciom, bo przecież nie ma określonego wieku na uprawnienie do kupna takich środków. Może powinno się coś zrobić w tym kierunku?

Nowych informacji na temat sterydów dostarczają przede wszystkim media, którym nie można się oprzeć. Sprzedający nie uprzedzają o skutkach ubocznych produktu. Wręcz przeciwnie, zachęcają. W XXI wieku widoczne jest przerażające zainteresowanie chłopców środkami powodującymi przyrost masy i wzrost siły. To niestety tylko złudne mniemanie dzieci. Idą za tym poważne problemy zdrowotne, o których w tak młodym wieku niestety nie myśli się. Później jest tylko coraz gorzej. Do problemów zdrowotnych dochodzi uzależnienie, które nie pozwala przestać. W końcu zauważa się w tym problem, udaje się do psychologa, jednak zanim psycholog coś pomoże, na ratowanie zdrowia jest już za późno. Ktoś umiera, gdyż młody organizm nie wytrzymuje coraz większych dawek…
Sterydy to nic innego jak chemiczne pochodne testosteronu syntetyzowane w laboratorium. Dużo mówi się na temat pozytywnych skutków zażywania sterydów. Mało jednak wiemy o ich skutkach ubocznych. Są one wyjątkowo niebezpieczne, potencjalnie mogą nawet prowadzić do śmierci. Sterydy odbijają się nie tylko na ciele, ale również na psychice. W pierwszej fazie zażywania ich, poprawia się nastrój, odczuwamy przypływ energii, wzrost siły i kondycji fizycznej. Niestety w niedługim czasie występuje rozdrażnienie, pojawia się trądzik, plamy na skórze, obrzęk twarzy i przyrost żuchwy. Dłuższe zażywanie prowadzi do trwałego zaburzenia naturalnej równowagi hormonalnej i niezwykle szkodliwych, nieodwracalnych zmian w organizmie, które mogą okazać się śmiertelne.

U nastolatków zażywanie sterydów jest szczególnie niebezpieczne. Mogą one nawet zahamować wzrost. Branie ich w młodym wieku może spowodować zanikanie receptorów, które zaś powodują nieodwracalne zmiany hormonalne w organizmie człowieka. Mężczyźni są narażeni na krótkoterminowe zwiększenie pociągu płciowego, po którym następuje zmniejszenie ilości naturalnie wytwarzanego testosteronu oraz prawdopodobne kurczenie się jąder. U obu płci może nastąpić zwiększenie problemów trądzikowych, rozstępy i powiększenie porów. Występują objawy wzmożonej agresywności, aktywności, irytacji i euforii. Charakterystyczna staje się huśtawka nastrojów, a po zaprzestaniu brania sterydów występuje często depresja, zmęczenie,
brak energii i bóle głowy. Oprócz tego sterydy powodują: zwiększone krzepnięcie krwi, prowadzące do uszkodzenia naczyń krwionośnych i zwiększonego obciążeniem serca, które musi przepompowywać gęstszą krew, podwyższone ryzyko wystąpienia miażdżycy naczyń krwionośnych i choroby wieńcowej, toksyczne zapalenie wątroby, wewnątrz wątrobowy zastój żółci, wybroczyny i krwawienia wewnątrz wątroby, łagodne i złośliwe nowotwory, osłabienie układu odpornościowego, co zwiększa podatność na przeziębienia, grypy i anginy, uszkodzenia ścięgien, przyczepów i innych elementów z tkanki łącznej, bóle stawowe.
Kobiety narażone są na trwałe obniżenie głosu, pojawienie się zarostu na twarzy, nieregularne miesiączkowanie, zmiany skórne jak również pojawienie się łysienia typu męskiego.
Powinno się uświadamiać i przestrzegać przede wszystkim dzieci oraz młodzież o skutkach ubocznych, ponieważ głównie one mają mniejszy zasób wiedzy na ten temat. Wzrost siły i szybki przyrost mięśni za pomocą sterydów to wielka pokusa, jednak czy warta zdrowia i życia?

Paulina Milewska