Z czego produkowane są odżywki białkowe? Odżywki i suplementy diety dla sportowców pod lupą.

0
547
views
Young Arab guy drinking protein shake from bottle at kitchen, copy space. Millennial Eastern man using meal replacement for weight loss, having sports supplement for muscle gain. Body care concept

Mitów na temat odżywek i suplementów diety dla sportowców jest wiele. Warto sprawdzić ile w nich prawdy.

Odżywki i suplementy diety – co to takiego?

Kwestia suplementu diety regulowana jest ustawowo. Może stanowić go środek spożywczy stanowiący źródło witaminskładników mineralnych, makroskładników, aminokwasów lub innych substancji, które będą wykazywały efekt fizjologiczny, jednocześnie nie prowadząc do zaburzeń funkcjonowania organizmu (nie będą więc szkodzić), nie posiadając także właściwości leku (nie charakteryzujące się działalnością leczniczą). Celem stosowania suplementacji ma być ułatwienie skomponowania pełnowartościowej diety i wsparcie w prawidłowym odżywieniu organizmu. Nie bez kozery na opakowaniu każdego suplementu obligatoryjnie znaleźć się musi wzmianka o tym, iż nie może on stanowić substytutu zróżnicowanej diety – suplement ma być jedynie dodatkiem, a nie zastępnikiem zdrowej żywności. Kapsułkowane witaminy i minerały, czy najlepsze białko nie pomogą jeśli Twoja codzienność to pączki i słodkie napoje.

Odżywki białkowe – co w nich znajdziemy?

Jak można się spodziewać głównym elementem odżywek proteinowych są białka. Są, a przynajmniej być powinny – warto sprawdzić ich zawartość na etykiecie przed zakupem. Zwracaj uwagę zarówno na procentową (lub w g/porcję lub w g/100g) zawartość białka w produkcie, jak i na listę składników suplementu. W niektórych wypadkach źródło białka (np. WPC) będzie jedynym składnikiem – to najprostsze, najpewniejsze i najwygodniejsze rozwiązanie jeśli szukasz uniwersalnych protein. W innych wypadkach możesz spotkać barwniki, substancje słodzące i aromaty (szczególnie jeśli producent zapewnia szeroki wybór smaków) – nie ma w nich nic złego, pamiętaj jednak, że im więcej substancji dodatkowych tym mniej „bazowych”. Do substancji dodatkowych zalicza się też cukry, skrywane pod różnymi postaciami (maltodekstryny, dekstrozy, glukozy, laktozy) – ich na liście składników raczej sobie nie życzymy.

W niektórych białkach znajdziesz także dodatek kreatyny – wydawać by się mogło, że „to na plus”, jednak niespecjalnie – dawki kreatyny w porcji są zazwyczaj niewielkie, a jej obecność sztucznie „podbija” ilość białka w produkcie (na etykiecie). Czasem dodaje się do protein aminokwasy w formie wolnej, np. BCAA – nic w tym złego, często jednak cena szybuje w górę…

Proteiny w proszku – po co się je stosuje?

Głównym celem jest wzrost dobowego spożycia białka i/lub dostarczenie dodatkowej porcji protein np. w okolicy treningu (najczęściej potreningowo) lub przed snem – by były one szybko strawione i wchłonięte, nie wymagały specjalistycznego przygotowania, a przy tym nie obciążały układu pokarmowego. Czasem stanowią też po prostu smaczną, a przy tym prosportową przekąskę.

Rodzaje odżywek białkowych – podobieństwa i różnice – z czego są produkowane białka?

Wyróżniamy proteiny odzwierzęce i roślinne. Białka zwierzęce łączy je pochodzenie z surowców zwierzęcych – m.in. białka mleka (serwatkowe – izolat białka serwatkowego czyli WPI, koncentrat – WPC, hydrolizat – WPH  i kazeinowe), białka wołowe, drobiowe oraz jajeczne. W przypadku roślinnej alternatywy najpowszechniejszym surowcem jest soja, ale na rynku znajdziemy też odżywki dla sportowców oparte o białka konopi, grochu, ryżu czy pszenicy.

Różnice to nie tylko pochodzenie, ale też jakość białka. Proteiny roślinne są nieco gorzej przyswajalne, gdyż stanowią białka niepełnowartościowe (mają mniej jednego z aminokwasów w porównaniu do białka wzorcowego) – wyjątek stanowi soja.

Najpowszechniejsze na rynku są białka mleczne, produkowane oczywiście z mleka.

Artykuł sponsorowany