Co „Za Metro”?

0
710
views

Poniedziałkowy poranek, 13 maja br. był wyjątkowo ciężki. Podczas drążenia tunelu drugiej linii metra pod tunelami I linii podziemnej kolei urządzenia pomiarowe zarejestrowały przemieszczenia tunelu. Dlatego, zgodnie z przyjętymi procedurami bezpieczeństwa, została podjęta decyzja o przedłużeniu zamknięcia stacji Centrum i Świętokrzyska I linii metra. Komunikacja naziemna musiała przyjąć kilka tysięcy dodatkowych pasażerów.

13 maja, poniedziałek, godzina 7.15. Z 6-wagonowego składu metra, na stacji Ratusz Arsenał wysiada około 1200 osób. Pasażerowie słyszą na stacji  komunikaty, a także informatorów ZTM, którzy kierują ich na przystanki autobusowe i tramwajowe. Tam oczekują na nich zastępcze autobusy oznaczone jako „Za Metro” oraz tramwaje linii 74 i 75.

Każdy 2-wagonowy skład tramwajowy zabierze jednorazowo około 250 osób, jednoprzestrzenny SWING – 210. W przegubowym autobusie linii zastępczej zmieści się około 150 osób. Jak łatwo policzyć, aby na wyłączonym odcinku metra, zapewnić dogodny przejazd dla pasażerów tylko z jednego składu metra, potrzeba aż 5 tramwajów lub nawet 8 autobusów!

Aby w poniedziałkowy poranek warszawiacy mogli sprawnie dotrzeć do pracy, ZTM utrzymał funkcjonowanie dwóch tramwajowych linii zastępczych 74 i 75, kursujących odpowiednio na trasach pl. Narutowicza – Annopol oraz pl. Narutowicza – Metro Marymont. Do obsługi obu linii zostały skierowane  62 tramwaje.

Na odcinku „bez metra” wspomagają je autobusy linii zastępczej „Za Metro”. Kursują od  pętli Metro Politechnika  do pętli  Metro Marymont i zatrzymują się na każdym napotkanym przystanku. Na trasę „Za Metro” wyjechało 37 autobusów. Dodatkowo, autobusy linii 460, 502, 514, 718, 738 i 805 zostały skierowane na zmienione trasy, dowożąc pasażerów bezpośrednio do centrum.

Do akcji informacyjnej  o utrudnieniach w metrze  skierowano kilkudziesięciu informatorów. Obecni na stacjach wyłączonego odcina (Ratusz Arsenał – Politechnika) od wczesnych godzin porannych pomagali niezorientowanym pasażerom dotrzeć do celu podróży. Można ich spotkać przy wyjściach ze stacji, a także na przy zejściach na perony.

W popołudniowym szczycie dla usprawnienia powrotów wzmocnione zostaną dodatkowo linie tramwajowe kursujące ciągiem al. Jana Pawła II.

Przedłużone, pierwotnie planowane tylko podczas weekendu, wyłączenie kursowania I linii metra na odcinku Ratusz Arsenał – Politechnika, pokazało w poniedziałkowy ranek, jak istotnym elementem systemu transportowego w stolicy jest podziemna kolej. Budowa centralnego odcinka drugiej linii metra wymaga od wszystkich wyrzeczeń, ale musimy pamiętać o bezpieczeństwie.

Otwarcie obu stacji nastąpi po całkowitym opuszczeniu przez tarczę rejonu tunelu wschodniego i wykonaniu pomiarów geodezyjnych oraz analiz. Analizy te są konieczne dla upewnienia się, że wznowienie pełnego ruchu na I linii metra jest całkowicie bezpieczne.

Fot.ztm.waw.pl

Redakcja PL