Czy samochody elektryczne są ratunkiem dla fotowoltaiki?

0
1205
views

Instalacje fotowoltaiczne posiada w tej chwili ponad 600 tysięcy gospodarstw domowych. Tak duże zainteresowanie fotowoltaiką pozwala w znaczącym stopniu odciążyć tradycyjne elektrownie węglowe i gazowe. Jest to istotne zwłaszcza latem, gdy fotowoltaika działa bardzo sprawnie ale tradycyjne elektrownie borykają się z niskim poziomem wody w rzekach, która jest niezbędna do chłodzenia.

Zmiany w fotowoltaice 2022

Dotychczasowe, bardzo korzystne zasady rozliczania wyprodukowanego z fotowoltaiki prądu, w połączeniu z dotacjami, pozwalały na szybki zwrot z inwestycji. Oszczędności wynikające z bilansowania wyprodukowanego prądu pozwalały w ciągu 6-8 lat pokryć koszty poniesione na montaż fotowoltaiki. Zmiany jakie w tej chwili proponują politycy zakładają, że prosument, energię wyprodukowaną będzie sprzedawał po cenie z rynku hurtowego. Energia pobrana będzie jednak rozliczana według cen detalicznych. Czas zwrotu z inwestycji w takim systemie może się więc wydłużyć nawet dwukrotnie.

Tym samym powraca temat natychmiastowego wykorzystania wytworzonej energii oraz magazynowania prądu z fotowoltaiki. Alternatywą dla montażu falowników hybrydowych i magazynów energii może być inwestycja w samochód elektryczny i domową ładowarkę wallbox.

Samochód elektryczny ładowany fotowoltaiką

Jednym ze sposobów na zwiększenie auto konsumpcji prądu z fotowoltaiki jest ładowanie samochodu elektrycznego. Rosnąca popularność aut elektrycznych, oraz możliwość uzyskania dopłaty do zakupu, w wysokości nawet 27 tysięcy zł, w ramach programu Mój Elektryk sprawia, że coraz więcej osób wybiera ładowarkę do samochodów elektrycznych zamiast stacji paliw.

Wallbox – samochód elektryczny zawsze gotowy do drogi

Posiadanie prywatnej ładowarki aut elektrycznych, czyli tak zwanego wallboxa, pozwala na szybkie ładowanie samochodu. Wystarczy odpowiednio zaprogramować urządzenie, tak aby wallbox ładował samochód w ciągu dnia. Od wiosny do wczesnej jesieni fotowoltaika pracuje już od 5-6 rano, aż do 18-19 wieczorem. Pozwala to, przy sprzyjających warunkach na darmowe ładowanie, przed wyjazdem do pracy jak i po powrocie.

Biorąc pod uwagę z jednej strony wysokie ceny paliw na stacjach benzynowych oraz mniej korzystny sposób rozliczania energii z fotowoltaiki jaki proponują politycy, może się okazać, że ładowanie samochodów elektrycznych własnym prądem jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli fotowoltaiki.

Wallbox – domowa ładowarka samochodów elektrycznych

Energia elektryczna jest w tej chwili najtańszym – z powszechnie stosowanych – sposobem zasilania pojazdów. Własna ładowarka pozwala na bardzo tanie albo wręcz darmowe, ładowanie baterii w samochodzie elektrycznym lub hybrydzie typu PHEV.

Przenośna ładowarka czy Wallbox?

Większość aut elektrycznych wyposażona jest w niewielką, przenośną ładowarkę, której moc wynosi najczęściej 2 kW do 3.5 kW. Tego typu urządzenia sprawdzają się w przypadku niewielkich baterii hybryd PHEV lub awaryjnego doładowania baterii samochodu elektrycznego.

Dużo lepszym rozwiązaniem jest stacjonarna ładowarka wallbox o mocy 11 kW lub 22 kW. wallbox podłączony jest do sieci trójfazowej i dzięki dużej mocy maksymalnej daje możliwość naładowania baterii auta elektrycznego w ciągu kilku godzin.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych czy Wallbox?

Powszechnie dostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych często dają możliwość darmowego ładowania auta. Takie rozwiązania stosowane są coraz powszechniej na parkingach w centrach handlowych i przy stacjach przesiadkowych do komunikacji publicznej. Darmowe ładowanie to opcja z której warto skorzystać, o ile oczywiście stanowisko nie jest już zajęte.

Coraz częściej spotykane są również komercyjne stacje ładowania samochodów elektrycznych. Posiadają one ładowarki o dużej mocy, dochodzącej do 100 kW. Pełne naładowanie samochodu elektrycznego zajmuje więc dużo więcej czasu. Ładowanie na szybkiej stacji może kosztować ponad 2 zł za kWh. Komercyjne stacje są nieocenione podczas długiej podróży.

Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą prywatnej stacji wallbox daje pewność, że bateria zawsze będzie w pełni naładowana a samochód gotowy do drogi. Wykorzystanie domowego prądu pozwala obniżyć koszty ładowania do poziomu około 70 groszy za kWh. Wykorzystanie taryfy nocnej lub synchronizacja wallbox z fotowoltaiką pozwalają na dalsze obniżenie wydatków na jazdę samochodem elektrycznym.

Wallbox + fotowoltaika = duże oszczędności

Większość ładowarek wallbox ma możliwość zaprogramowania trybów pracy. Nic nie stoi więc na przeszkodzie aby zsynchronizować czas ładowania samochodu elektrycznego z godzinami efektywnej produkcji energii z fotowoltaiki.

Połączenie fotowoltaiki i ładowarki wallbox pozwala, przez większość roku użytkować samochód, korzystając z darmowego prądu. Jesień i zimna to z kolei moment kiedy warto korzystać w wallboxa w taryfie nocnej.

Samochód elektryczny jako magazyn energii

O krok dalej idą niektórzy producenci ładowarek wallbox i samochodów elektrycznych. Coraz popularniejszym rozwiązaniem są ładowarki dwukierunkowe wallbox V2H (vehicle to home). Niektóre samochody elektryczne posiadają funkcję magazynu energii. Przy wykorzystaniu dwukierunkowego wallboxa można nie tylko naładować samochód elektryczny prądem z fotowoltaiki ale również wykorzystać bardzo pojemną baterię samochodu do zasilania energią domu np. w nocy.

Bateria samochodu elektrycznego posiada najczęściej pojemność od 40 kWh do nawet 100 kWh. Tak duży magazyn energii jest w stanie przyjąć ogromne nadwyżki energii. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy w lokalnej sieci występuje wysokie napięcie, które z kolei wyłącza produkcję prądu z fotowoltaiki. Użycie wallbox 22kW pozwoli dostosować moc ładowania baterii i jednocześnie uchroni fotowoltaikę przed wyłączeniem spowodowanym zbyt wysokim napięciem w sieci.

Zmiany w fotowoltaice przyspieszą rozwój elektromobilności

Zmiany w rozliczaniu energii pozyskanej z fotowoltaiki w dużym stopniu zmienią podejście klientów do wykorzystania darmowego prądu. Najprawdopodobniej duża część, nowo montowanych instalacji będzie wyposażona w magazyny energii. Ogromny potencjał kilkuset tysięcy instalacji fotowoltaicznych może również zostać wykorzystany do popularyzacji samochodów elektrycznych. Nowa dotacja – Mój elektryk – oraz możliwość taniego ładowania samochodu elektrycznego za pomocą domowego wallboxa pozwolą ochronić nie tylko środowisko ale i kieszenie Polaków.

Artykuł sponsorowany